Vastaanottopalveluiden kehittäminen Hotelli Haikon Kartanossa
Vehmas, Janne (2024)
Vehmas, Janne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031602
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Hotelli Haikon Kartanon vastaanottopalveluiden nykytilaa; parhaat puolet sekä tunnistetut kehittämiskohteet. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kuvaus, mitä vastaanoton käytäntöjä ehdotetaan säilytettävän Haikon Kartanon ja Lapland Hotelsin yhdistymisen jälkeen Haikon Kartanon aiempien käytäntöjen mukaisina sekä tunnistetiin kehittämiskohteita.
Teoriaosassa keskityttiin yrityskulttuurin ja laadun vaikutuksiin yrityksen liiketoiminnassa, hotellin vastaanottopalveluiden ja muiden osastojen palveluiden kuvaamiseen sekä rooleihin hyvän asiakaspalvelun rakentajina sekä selvitettiin organisaatioiden yhdistymisen onnistumiseen vaikuttavia seikkoja.
Tutkimuksessa hyödynnetiin pääosin kvalitatiivista tutkimustapaa. Vastaanottopalveluille tehtiin kysely, jossa hyödynnettiin asteikkoihin perustuvia ja avoimia kysymystyyppejä. Kyselyn tulokset osoittavat, että Haikon Kartanon vastaanoton toiminta on pääosin erittäin hyvää ja asiakkaat saa-vat laadukasta palvelua. Tuloksissa korostui vahva asiakaspalvelukulttuuri ja tiimityöskentely. Kehittämistarpeita tunnistettiin perehdytyksessä, sisäänkirjautumisen sujuvoittamisessa, lisämyynnissä ja tiedottamisessa.
Kokonaisuutena lopputyö onnistui kohtuullisen hyvin. Tutkimus antaa hyvän kuvan Haikon Kartanon vastaanottopalveluiden työkulttuuriin, hyvin toimiviin käytäntöihin sekä kehittämiskohteisiin. Tutkimuksen tuloksena Haikon vastaanottopalvelut voivat hyödyntää kehityideoita tulevaisuudessa.
Teoriaosassa keskityttiin yrityskulttuurin ja laadun vaikutuksiin yrityksen liiketoiminnassa, hotellin vastaanottopalveluiden ja muiden osastojen palveluiden kuvaamiseen sekä rooleihin hyvän asiakaspalvelun rakentajina sekä selvitettiin organisaatioiden yhdistymisen onnistumiseen vaikuttavia seikkoja.
Tutkimuksessa hyödynnetiin pääosin kvalitatiivista tutkimustapaa. Vastaanottopalveluille tehtiin kysely, jossa hyödynnettiin asteikkoihin perustuvia ja avoimia kysymystyyppejä. Kyselyn tulokset osoittavat, että Haikon Kartanon vastaanoton toiminta on pääosin erittäin hyvää ja asiakkaat saa-vat laadukasta palvelua. Tuloksissa korostui vahva asiakaspalvelukulttuuri ja tiimityöskentely. Kehittämistarpeita tunnistettiin perehdytyksessä, sisäänkirjautumisen sujuvoittamisessa, lisämyynnissä ja tiedottamisessa.
Kokonaisuutena lopputyö onnistui kohtuullisen hyvin. Tutkimus antaa hyvän kuvan Haikon Kartanon vastaanottopalveluiden työkulttuuriin, hyvin toimiviin käytäntöihin sekä kehittämiskohteisiin. Tutkimuksen tuloksena Haikon vastaanottopalvelut voivat hyödyntää kehityideoita tulevaisuudessa.