Silmän tutkiminen, hoito ja hoidon ohjaus sairaanhoitajan itsenäisellä vastaanotolla
Hekkanen, Petra-Emilia; Huhtala, Jenni; Karppinen, Hanna (2024)
Hekkanen, Petra-Emilia
Huhtala, Jenni
Karppinen, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931398
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Taustana on hoitotyön tutkinto-ohjelman avo- ja vastaanottohoitotyön opintojakson uudistuminen. Tämän opinnäytetyön tuotoksena tehty oppimateriaali tulee osaksi kyseistä opintojaksoa. Tarkoituksena oli sairaanhoitajan työnkuvan selkeyttäminen itsenäisellä vastaanotolla liittyen silmän tutkimiseen, hoitoon ja hoidon ohjaamiseen sekä selkeän verkko-oppimateriaalin muodostaminen. Tavoitteena oli muodostaa selkeä, kiinnostava ja oppimiseen innostava verkko-oppimateriaali hoitotyön opiskelijoita varten Moodle oppimisympäristöön vastaanotto- ja avohoitotyön opintojaksolle.
Opinnäytetyössä käytetty menetelmä tiedon keräämiseen oli käyttää valmiita tekstiaineistoja. Lähteinä tietoperustan kokoamisessa on käytetty tutkittuun tietoon perustuvaa kirjallisuutta ja artikkeleita sekä sosiaali- ja terveysalalla työskenteleville tarkoitettuja tietokantoja. Verkko-oppimateriaali muodostettiin tietoperustassa olevan aineiston pohjalta. Moodle alustalle on muodostettu H5P-interaktiivista sisältöä ja 365 Office -ohjelmiston avulla on tehty Power Point -esitys. Projektissa laadittiin myös Webropol-kysely, jonka hoitotyön opiskelijoista valittu arviointiryhmä sai täyttää tutustuttuaan Moodle alustaan. Kyselyllä arviointiryhmät antoivat palautetta opinnäytetyön tekijöille tuotoksesta.
Projektin lopputuloksena valmistui Moodle-alusta, jossa on Power Point -esitys ja seitsemän H5P- interaktiivista sisältöä, jotka auttavat valmistamaan hoitotyön opiskelijoita vastaanottotyön harjoitustunnille. Tuotos on nähtävillä Oulun ammattikorkeakoulun Moodlessa, aihetta opiskeleville opiskelijoille. Tuotos havainnollistaa miten silmää tutkitaan, hoidetaan ja hoitoa ohjataan sairaanhoitajan itsenäisellä vastaanotolla.
Opinnäytetyössä käytetty menetelmä tiedon keräämiseen oli käyttää valmiita tekstiaineistoja. Lähteinä tietoperustan kokoamisessa on käytetty tutkittuun tietoon perustuvaa kirjallisuutta ja artikkeleita sekä sosiaali- ja terveysalalla työskenteleville tarkoitettuja tietokantoja. Verkko-oppimateriaali muodostettiin tietoperustassa olevan aineiston pohjalta. Moodle alustalle on muodostettu H5P-interaktiivista sisältöä ja 365 Office -ohjelmiston avulla on tehty Power Point -esitys. Projektissa laadittiin myös Webropol-kysely, jonka hoitotyön opiskelijoista valittu arviointiryhmä sai täyttää tutustuttuaan Moodle alustaan. Kyselyllä arviointiryhmät antoivat palautetta opinnäytetyön tekijöille tuotoksesta.
Projektin lopputuloksena valmistui Moodle-alusta, jossa on Power Point -esitys ja seitsemän H5P- interaktiivista sisältöä, jotka auttavat valmistamaan hoitotyön opiskelijoita vastaanottotyön harjoitustunnille. Tuotos on nähtävillä Oulun ammattikorkeakoulun Moodlessa, aihetta opiskeleville opiskelijoille. Tuotos havainnollistaa miten silmää tutkitaan, hoidetaan ja hoitoa ohjataan sairaanhoitajan itsenäisellä vastaanotolla.