Agile software development at a government institution
Suojanen, Hanna (2024)
Suojanen, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231747
Tiivistelmä
This diary style thesis followed the author’s work as a software developer in an agile development team. The thesis started with an initial description of the work environment and the project under development. The project is a back-end implementation with a complex structure. Various skills are needed to handle the work. Next, the learning objectives for the observation period were set. The author hoped to improve on the practical software development skills while also gaining more understanding of the leading theories and technologies on the field. Software quality was mentioned as the focus point.
The introduction was followed by a more detailed description of the work and the daily tasks. The work consists mainly of software development but also software testing and participating in agile ceremonies were mentioned. The necessary skills were listed and they contain knowledge of coding languages and web services amongst other things.
The diary itself followed the author’s work for eight weeks. It consisted of the daily descriptions of work tasks and weekly analyses where the past week was analyzed and the working methods were justified with relevant theoretical framework. The work tasks varied each week but all were related to the software development process.
In the final part the outcome of the process was discussed and the learning objectives were compared to the learning that happened during the weeks. The process has been mostly succesful and the author’s professional competence has improved. The goal to learn practical software development has been achieved and quality has been inspected from multiple angles in the diary notes. The objective to learn more software testing has not been achieved as hoped but good progress has been made nevertheless. Tämä päiväkirjamallinen opinnäytetyö seurasi sovelluskehittäjän työtä ketterässä kehitystiimissä. Ensimmäisessä kappaleessa kuvattiin työympäristöä ja kehityksen kohteena olevaa sovellusta. Sovellus lähettää ja vastaanottaa palvelinkutsuja eikä sillä ole graafista käyttöliittymää. Päiväkirjan kehittymistavoitteet liittyivät käytännön sovelluskehitystaitojen parantamiseen sekä alan yleisten teorioiden ja käytössä olevien teknologioiden oppimiseen. Kaikkea tekemistä pyrittiin tarkastelemaan laatunäkökulmasta.
Esittelyn jälkeen itse työtä ja päivittäisiä työtehtäviä kuvattiin tarkemmin. Suuri osa työtehtävistä keskittyy sovelluskehityksen ympärille, mutta mukana on myös tehtäviä testaukseen sekä ketterän kehittämisen seremonioihin liittyen. Tehtävässä tarvittavat taidot ovat moninaiset. Osaamista tarvitaan ainakin ohjelmointikielistä sekä ohjelmointirajapintojen kehittämisestä.
Päiväkirjamerkinnöissä tekijän työtä seurattiin kahdeksan viikon ajan. Päivittäisissä merkinnöissä kuvailtiin tehtyä työtä ja viikottaisissa analyyseissä oppimista analysoitiin tarkemmin ja tehtyjä päätöksiä sidottiin opittuihin teorioihin. Työtehtävät vaihtelivat viikkojen aikana, mutta kaikki liittyivät sovelluskehitykseen tavalla tai toisella.
Lopussa esiteltiin prosessin tulokset ja alussa asetettuja oppimistavoitteita verrattiin viikkojen aikana tapahtuneeseen oppimiseen. Prosessi on ollut suurelta osin onnistunut ja tekijän ammatillinen pätevyys on kehittynyt. Tavoite oppia lisää käytännön sovelluskehitystä on toteutunut ja laatunäkökulma on saatu hyvin mukaan päiväkirjamerkintöihin. Sovellusten testaamisen oppiminen ei ole ollut niin suuressa osassa kuin toivottiin, mutta siinäkin on saavutettu hyvää kehitystä.
The introduction was followed by a more detailed description of the work and the daily tasks. The work consists mainly of software development but also software testing and participating in agile ceremonies were mentioned. The necessary skills were listed and they contain knowledge of coding languages and web services amongst other things.
The diary itself followed the author’s work for eight weeks. It consisted of the daily descriptions of work tasks and weekly analyses where the past week was analyzed and the working methods were justified with relevant theoretical framework. The work tasks varied each week but all were related to the software development process.
In the final part the outcome of the process was discussed and the learning objectives were compared to the learning that happened during the weeks. The process has been mostly succesful and the author’s professional competence has improved. The goal to learn practical software development has been achieved and quality has been inspected from multiple angles in the diary notes. The objective to learn more software testing has not been achieved as hoped but good progress has been made nevertheless.
Esittelyn jälkeen itse työtä ja päivittäisiä työtehtäviä kuvattiin tarkemmin. Suuri osa työtehtävistä keskittyy sovelluskehityksen ympärille, mutta mukana on myös tehtäviä testaukseen sekä ketterän kehittämisen seremonioihin liittyen. Tehtävässä tarvittavat taidot ovat moninaiset. Osaamista tarvitaan ainakin ohjelmointikielistä sekä ohjelmointirajapintojen kehittämisestä.
Päiväkirjamerkinnöissä tekijän työtä seurattiin kahdeksan viikon ajan. Päivittäisissä merkinnöissä kuvailtiin tehtyä työtä ja viikottaisissa analyyseissä oppimista analysoitiin tarkemmin ja tehtyjä päätöksiä sidottiin opittuihin teorioihin. Työtehtävät vaihtelivat viikkojen aikana, mutta kaikki liittyivät sovelluskehitykseen tavalla tai toisella.
Lopussa esiteltiin prosessin tulokset ja alussa asetettuja oppimistavoitteita verrattiin viikkojen aikana tapahtuneeseen oppimiseen. Prosessi on ollut suurelta osin onnistunut ja tekijän ammatillinen pätevyys on kehittynyt. Tavoite oppia lisää käytännön sovelluskehitystä on toteutunut ja laatunäkökulma on saatu hyvin mukaan päiväkirjamerkintöihin. Sovellusten testaamisen oppiminen ei ole ollut niin suuressa osassa kuin toivottiin, mutta siinäkin on saavutettu hyvää kehitystä.