Latausinfran perustaminen raitiovaunuvarikolle
Hietanen, Santeri (2024)
Hietanen, Santeri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931480
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:lle, joka vastaa joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä ja kunnossapidosta. Työn tavoitteena oli tukea Kaupunkiliikenteen siirtymää kohti hiilineutraalia joukkoliikennettä tarjoamalla konkreettisia suunnitelmia ja päätöksenteon apuvälineitä varikon latausinfrastruktuurin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Työn tavoitteena oli selvittää sähköautolatausinfran perustamiseen tarvittavat suunnitelmat ja toteutusvaihtoehdot raitiovaunuvarikolle.
Työssä on erityisesti huomioitu varikkoympäristöön sopivien latauslaitteiden vaatimukset ja sijaintivaihtoehdot. Latausinfrastruktuurin kriittiset suunnittelunäkökohdat tuodaan esiin, kuten kuormanhallinta, latauspaikkojen turvallisuus ja lataustavan valinta. Lisäksi opinnäytetyössä suositellaan optimaalisia lataustapoja, -laitteistoja ja sijaintiratkaisuja, jotka tukevat Kaupunkiliikenteen kestävän kehityksen ja kustannustehokkuuden tavoitteita.
Työssä on selvitetty myös laajemmin taustajärjestelmiä ja haastateltu alan asiantuntijoita. Työssä tutustuttiin alan kirjallisuuteen, standardeihin ja ohjeistuksiin.
Työn tuloksena voidaan huomioida latausinfralle kriittiset asiat jo varikkoa suunniteltaessa. Työn aikana selvitettiin myös latauksen mahdollistaminen henkilöstölle ja taustajärjestelmän käyttöönottoa.
Työn tavoitteena oli selvittää sähköautolatausinfran perustamiseen tarvittavat suunnitelmat ja toteutusvaihtoehdot raitiovaunuvarikolle.
Työssä on erityisesti huomioitu varikkoympäristöön sopivien latauslaitteiden vaatimukset ja sijaintivaihtoehdot. Latausinfrastruktuurin kriittiset suunnittelunäkökohdat tuodaan esiin, kuten kuormanhallinta, latauspaikkojen turvallisuus ja lataustavan valinta. Lisäksi opinnäytetyössä suositellaan optimaalisia lataustapoja, -laitteistoja ja sijaintiratkaisuja, jotka tukevat Kaupunkiliikenteen kestävän kehityksen ja kustannustehokkuuden tavoitteita.
Työssä on selvitetty myös laajemmin taustajärjestelmiä ja haastateltu alan asiantuntijoita. Työssä tutustuttiin alan kirjallisuuteen, standardeihin ja ohjeistuksiin.
Työn tuloksena voidaan huomioida latausinfralle kriittiset asiat jo varikkoa suunniteltaessa. Työn aikana selvitettiin myös latauksen mahdollistaminen henkilöstölle ja taustajärjestelmän käyttöönottoa.