Kuinka kaupalliset radiokanavat hyödyntävät sosiaalista mediaa livelähetyksissä
Soininen, Miia (2024)
Soininen, Miia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931496
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan, millä tavoin kaupalliset radiokanavat hyödyntävät sosiaalista mediaa osana livelähetyksiään. Sosiaalisen median rooli radiossa on kasvanut merkittävästi viime vuosien aikana ja monikanavaisuudesta on tullut tärkeämpää kuin koskaan. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaisia konkreettisia hyötyjä ja haittoja sosiaalisen median käytöstä on radiokanaville sekä juontajille.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty puolistrukturoitua haastattelua. Työtä varten on haastateltu kahta radiojuontajaa eri mediataloista, sekä radiossa pitkän uran tehnyttä kanavapäällikköä. Haastattelujen kautta pyrittiin saamaan tietoa juontajien toimintatavoista sekä kokemuksista sosiaalisen median käyttöön liittyen.
Opinnäytetyötä varten kerätyn aineiston perusteella selvisi, että sosiaalista mediaa hyödynnetään radiokanavilla monin eri tavoin ja käytössä on useita sosiaalisen median palveluita. Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa on kuitenkin juontaja- ja kanavakohtaista, ja siihen vaikuttaa muun muassa kanavan kohderyhmä sekä juontajien ikä.
Sosiaalisen median käyttö osana radiolähetyksiä ei ole uhka perinteiselle radiolle, vaan se toimii tukevana elementtinä. Monikanavaisuuden kautta saadaan tavoitettua uusia yleisöjä ja etenkin nuoria kuulijoita.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää radiokanavien sosiaalisen median strategian kehittämisessä ja alan ammatillisen kehityksen tukemisessa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty puolistrukturoitua haastattelua. Työtä varten on haastateltu kahta radiojuontajaa eri mediataloista, sekä radiossa pitkän uran tehnyttä kanavapäällikköä. Haastattelujen kautta pyrittiin saamaan tietoa juontajien toimintatavoista sekä kokemuksista sosiaalisen median käyttöön liittyen.
Opinnäytetyötä varten kerätyn aineiston perusteella selvisi, että sosiaalista mediaa hyödynnetään radiokanavilla monin eri tavoin ja käytössä on useita sosiaalisen median palveluita. Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa on kuitenkin juontaja- ja kanavakohtaista, ja siihen vaikuttaa muun muassa kanavan kohderyhmä sekä juontajien ikä.
Sosiaalisen median käyttö osana radiolähetyksiä ei ole uhka perinteiselle radiolle, vaan se toimii tukevana elementtinä. Monikanavaisuuden kautta saadaan tavoitettua uusia yleisöjä ja etenkin nuoria kuulijoita.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää radiokanavien sosiaalisen median strategian kehittämisessä ja alan ammatillisen kehityksen tukemisessa.