Yritä vielä kierros! Käytetyn kuluttajatavaran yritysten välisen liiketoiminnan palvelumuotoilu
Hinkkanen, Kati (2024)
Hinkkanen, Kati
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131624
Tiivistelmä
Kiertotalous ja siihen sisältyvä uudelleenkäyttö ovat kasvava toimintatapa yhteiskunnassa. Lineaarisen tuotantojärjestelmän sijaan kiertotalouden mukainen uudelleenkäyttö tuottaa ekosysteemin, jossa tavara siirtyy kuluttajien ja yritysten välissä useaan kertaan, kunnes se päätyy materiaaliksi uudelle tavaralle.
Tässä opinnäytetyössä paneudutaan yritysten väliseen kauppaan uudelleenkäytön parissa, ja uudelleenkäytön ekosysteemin kehittämiseen palvelumuotoilun keinoin. Kehitystyö pohjaa etnografiseen tutkimukseen ja muotoiluajatteluun viitekehyksenä. Muotoiluajattelu on toiminut lähtökohtana kehittämistyölle ja ajattelun pohjana, ja se näkyy käytännössä käytetyissä kehittämisen menetelmissä. Palvelumuotoilu yritysten välisessä kaupassa eroaa suorasta kuluttajakaupasta esimerkiksi siten, että asiakas saattaa olla päättävässä asemassa oleva henkilö, tuotteen käyttäjä tai hyödyllisintä saattaakin olla tutkia yritysasiakkaan asiakkaan tarpeita.
Uudelleenkäytön ekosysteemin uudelleenmuotoutuminen on vasta alussa ja ala on nopean kehittymisen vaiheessa. Tässä opinnäytetyössä onkin selvitetty erilaisia malleja yritysten välisen kaupan toteuttamiseksi, eikä niinkään sukellettu syvälle yhden mallin toteutuksessa. Palvelumuotoilun kohteena on ollut monta erilaista palveluaihiota, joista lopulta on valittu myyntitilan kehittäminen kohteeksi, johon on syvennytty tarkemmin. Opinnäytetyö on osa laajempaa projektia, josta opinnäytetyöksi rajattiin yksi osio
Tässä opinnäytetyössä paneudutaan yritysten väliseen kauppaan uudelleenkäytön parissa, ja uudelleenkäytön ekosysteemin kehittämiseen palvelumuotoilun keinoin. Kehitystyö pohjaa etnografiseen tutkimukseen ja muotoiluajatteluun viitekehyksenä. Muotoiluajattelu on toiminut lähtökohtana kehittämistyölle ja ajattelun pohjana, ja se näkyy käytännössä käytetyissä kehittämisen menetelmissä. Palvelumuotoilu yritysten välisessä kaupassa eroaa suorasta kuluttajakaupasta esimerkiksi siten, että asiakas saattaa olla päättävässä asemassa oleva henkilö, tuotteen käyttäjä tai hyödyllisintä saattaakin olla tutkia yritysasiakkaan asiakkaan tarpeita.
Uudelleenkäytön ekosysteemin uudelleenmuotoutuminen on vasta alussa ja ala on nopean kehittymisen vaiheessa. Tässä opinnäytetyössä onkin selvitetty erilaisia malleja yritysten välisen kaupan toteuttamiseksi, eikä niinkään sukellettu syvälle yhden mallin toteutuksessa. Palvelumuotoilun kohteena on ollut monta erilaista palveluaihiota, joista lopulta on valittu myyntitilan kehittäminen kohteeksi, johon on syvennytty tarkemmin. Opinnäytetyö on osa laajempaa projektia, josta opinnäytetyöksi rajattiin yksi osio