Opetusvideot Indiko Plus -analysaattorin käytöstä
Dilinaer, Tuerdi (2024)
Dilinaer, Tuerdi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131669
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tuotettiin opetusvideo Indiko Plus -analysaattorin käytöstä. Toimeksiantajana toimii Metropolian ammattikorkeakoulu, joka tarvitsee visuaalista oppimateriaalia helpottamaan opiskelijoiden taitojen omaksumista monimutkaisissa toimintoprosesseissa. Teoriaopetuksen rinnalla käytännön taitoja harjoitellaan oppilaitosympäristössä, kuten laboratorioissa, opetusvideon avulla pyrittiin tukemaan opiskelijoiden käytännön oppimista.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, toteuttamisessa keskittyen opetusvideon suunnitteluun, tuottamiseen ja testaamiseen. Aineistona käytettiin laitteen käyttöohjeita sekä kliinisen kemian alan lähdekirjallisuutta. Video suunniteltiin tarjoamaan selkeää ja käytännönläheistä ohjausta analysaattorin käytössä, yhdistäen laitteen fyysisten toimintojen ja käyttöjärjestelmän prosessien esittämisen. Videota testattiin kliinisen kemian opiskelijoilla, ja saatu palaute hyödynnettiin sen kehittämisessä mahdollisimman tarkasti.
Tuloksena syntyi neljä alle kolme minuuttia kestävää opetusvideota, jotka auttavat opiskelijoita kehittämään tarvittavia taitoja Indiko Plus -analysaattorin käytössä. Video mahdollistaa opiskelijoiden oppimisen ja prosessien toistamisen omassa tahdissa. Testauksen ja saadun palautteen perusteella video on täyttänyt opinnäytetyön tavoitteet.
Opinnäytetyö tuo konkreettista hyötyä kliinisen kemian opetukseen, sillä video helpottaa opiskelijoiden oppimisprosessia ja parantaa heidän valmiuksiaan käyttää ja huoltaa Indiko Plus -analysaattoria. Video tarjoaa itsenäisen oppimisen mahdollisuuden ja toimii pitkäaikaisena oppimateriaalina tuleville opiskelijoille.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, toteuttamisessa keskittyen opetusvideon suunnitteluun, tuottamiseen ja testaamiseen. Aineistona käytettiin laitteen käyttöohjeita sekä kliinisen kemian alan lähdekirjallisuutta. Video suunniteltiin tarjoamaan selkeää ja käytännönläheistä ohjausta analysaattorin käytössä, yhdistäen laitteen fyysisten toimintojen ja käyttöjärjestelmän prosessien esittämisen. Videota testattiin kliinisen kemian opiskelijoilla, ja saatu palaute hyödynnettiin sen kehittämisessä mahdollisimman tarkasti.
Tuloksena syntyi neljä alle kolme minuuttia kestävää opetusvideota, jotka auttavat opiskelijoita kehittämään tarvittavia taitoja Indiko Plus -analysaattorin käytössä. Video mahdollistaa opiskelijoiden oppimisen ja prosessien toistamisen omassa tahdissa. Testauksen ja saadun palautteen perusteella video on täyttänyt opinnäytetyön tavoitteet.
Opinnäytetyö tuo konkreettista hyötyä kliinisen kemian opetukseen, sillä video helpottaa opiskelijoiden oppimisprosessia ja parantaa heidän valmiuksiaan käyttää ja huoltaa Indiko Plus -analysaattoria. Video tarjoaa itsenäisen oppimisen mahdollisuuden ja toimii pitkäaikaisena oppimateriaalina tuleville opiskelijoille.