Net Promoter System℠ osana liiketoimintaa
Kauppinen, Jouni (2015)
Kauppinen, Jouni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502122157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502122157
Tiivistelmä
Insinöörityön aiheena oli Net Promoter System ja se tehtiin Tuulilasivarikko Oy:lle. Se on yrityksessä toimiva järjestelmä, joka ohjaa yksilöiden välisiä tilanteita. Järjestelmän periaatteen mukaan ihmisten tulee kohdella toisiaan niin kuin toivoisi itseään kohdeltavan. Se pätee kanssakäymiseen niin asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kuin yrityksessä työskentelevienkin kanssa. Järjestelmän tavoitteena on saavuttaa uskollinen ja pitkäkestoinen suhde asiakkaisiin, yhteistyökumppaneihin ja henkilökuntaan. NPS on myös mittari, jolla yksilön tyytyväisyyttä ja valmiutta saamaansa kohtelun suosittelemiseen mitataan.
Työn tavoitteena oli kuvata järjestelmää kattavasti, kehittää kasvotusten tapahtuvia asiakaskontakteja, parantaa henkilökunnan yritykselle antamaa eNPS-arvosanaa sekä asiakkaiden yritykselle antamaa NPS-arvosanaa ja näillä keinoin kasvattaa yrityksen markkinaosuutta ja kerryttää tulosta.
Tietoa kerättiin asiakastyytyväisyydestä, työtyytyväisyydestä, asiakaspalvelutilanteiden eroavaisuuksista sekä järjestelmällä saavutettavista tuloksista. Tarkoituksena oli kehittää edellä mainittuja kohtia ja soveltaa järjestelmää kattavammin käytäntöön. Työ toteutettiin tarkastelemalla asiakkailta ja henkilökunnalta sähköpostitse saatuja palautteita, havainnoimalla asiakaspalvelutilanteita ja raportoimalla niistä sekä kokoamalla tietoa aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta.
Tuloksista ilmeni, että järjestelmän kokonaisvaltainen sisäistäminen vaatii vielä perehdyttämistä ja koulutusta, palautteiden käsittelyä tulee tehostaa ja asiakaspalvelutilanteita yhtenäistää sekä vastuuta pitää jakaa ja henkilökuntaa sitouttaa aiheeseen.
Tulosten perusteella voidaan kehittää suunnitelma järjestelmän aloitteellisuuden vastuujaosta, tehostaa henkilökunnan sitoutumista yritykseen ja yhtenäistää kasvotusten suoritettavia asiakaskontakteja ja niiden standardeja.
Työn tavoitteena oli kuvata järjestelmää kattavasti, kehittää kasvotusten tapahtuvia asiakaskontakteja, parantaa henkilökunnan yritykselle antamaa eNPS-arvosanaa sekä asiakkaiden yritykselle antamaa NPS-arvosanaa ja näillä keinoin kasvattaa yrityksen markkinaosuutta ja kerryttää tulosta.
Tietoa kerättiin asiakastyytyväisyydestä, työtyytyväisyydestä, asiakaspalvelutilanteiden eroavaisuuksista sekä järjestelmällä saavutettavista tuloksista. Tarkoituksena oli kehittää edellä mainittuja kohtia ja soveltaa järjestelmää kattavammin käytäntöön. Työ toteutettiin tarkastelemalla asiakkailta ja henkilökunnalta sähköpostitse saatuja palautteita, havainnoimalla asiakaspalvelutilanteita ja raportoimalla niistä sekä kokoamalla tietoa aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta.
Tuloksista ilmeni, että järjestelmän kokonaisvaltainen sisäistäminen vaatii vielä perehdyttämistä ja koulutusta, palautteiden käsittelyä tulee tehostaa ja asiakaspalvelutilanteita yhtenäistää sekä vastuuta pitää jakaa ja henkilökuntaa sitouttaa aiheeseen.
Tulosten perusteella voidaan kehittää suunnitelma järjestelmän aloitteellisuuden vastuujaosta, tehostaa henkilökunnan sitoutumista yritykseen ja yhtenäistää kasvotusten suoritettavia asiakaskontakteja ja niiden standardeja.