Nakshi Kantha for North
Jahan, Abida (2024)
Jahan, Abida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131690
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii kahden perinteisen ja toisistaan eroavan tekstiilisuunnittelutradition yhdistämistä kohderyhmänään suomalaiset asiakkaat. Nakshi Kantha, perinteinen bengalilainen kirjailtu peitto, on ajan myötä menettänyt taiteelliset kestävään kehitykseen perustuvat arvonsa Bangladeshin kasvavan vaateteollisuuden johdosta. Pohjoismaissa yleistyvä tekstiilikierrätys tarjoaa kuitenkin mahdollisuuden elvyttää Nakshi Kanthan alkuperäiset arvot.
Kilpaillakseen pohjoismaalaisilla tekstiilimarkkinoilla Nakshi Kanthan suunnittelun täytyy mukautua Pohjoismaiden minimalistisiin tekstiilisuunnittelutrendeihin ja vastata paikallisten asiakkaiden mieltymyksiä. Tämä on haastava ristiriita, koska perinteisen käsityötaidon elvyttäminen ja sen sovittaminen pohjoismaalaiseen nykymuotoiluun vaatii huolellista harkintaa.
Suunnitelman kehittämiseksi olen tutkinut sekä pohjoismaalaisia että bangladeshilaisia nykysuunnittelijoiden töitä. Nakshi Kanthan prototyypin suunnittelu- ja valmistusprosessi esitellään prosessikaavion ja valokuvien avulla.
Opinnäytetyön lopputuloksena esitellään työprosessin aikana syntynyt prototyyppipeitto. Lopputyöni tavoitteena on luoda tekstiilituote, joka esittelee bangladeshilaista käsityötä Suomen markkinoille löytämällä yhtäläisyyksiä sekä Bengalin että pohjoisen kansantaiteen ja siitä inspiroituneen nykysuunnittelun välillä.
Kilpaillakseen pohjoismaalaisilla tekstiilimarkkinoilla Nakshi Kanthan suunnittelun täytyy mukautua Pohjoismaiden minimalistisiin tekstiilisuunnittelutrendeihin ja vastata paikallisten asiakkaiden mieltymyksiä. Tämä on haastava ristiriita, koska perinteisen käsityötaidon elvyttäminen ja sen sovittaminen pohjoismaalaiseen nykymuotoiluun vaatii huolellista harkintaa.
Suunnitelman kehittämiseksi olen tutkinut sekä pohjoismaalaisia että bangladeshilaisia nykysuunnittelijoiden töitä. Nakshi Kanthan prototyypin suunnittelu- ja valmistusprosessi esitellään prosessikaavion ja valokuvien avulla.
Opinnäytetyön lopputuloksena esitellään työprosessin aikana syntynyt prototyyppipeitto. Lopputyöni tavoitteena on luoda tekstiilituote, joka esittelee bangladeshilaista käsityötä Suomen markkinoille löytämällä yhtäläisyyksiä sekä Bengalin että pohjoisen kansantaiteen ja siitä inspiroituneen nykysuunnittelun välillä.