Arvostava kohtaaminen psykiatrisella vuodeosastolla
Kokko, Niina (2024)
Kokko, Niina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931471
Tiivistelmä
Työ psykiatrisella vuodeosastolla koostuu toistuvista potilaskohtaamisista. Sillä miten kohtaamme potilaan on suuri merkitys, koska erityisesti psykiatriset potilaat ovat haavoittuvaisessa asemassa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin, mitä arvostava kohtaaminen tarkoittaa, mitkä tekijät edistävät ja mitkä tekijät estävät arvostavia kohtaamisia psykiatrisen vuodeosaston henkilöstön mielestä.
Teoriatietoa arvostavasta kohtaamisesta kerättiin tutkimuksista ja kirjallisuudesta. Viitekehykseksi työlle muodostui arvostavan kohtaamisen alle vuorovaikutustaidot; sanallinen ja sanaton sekä kuunteleminen, hoitajan asenteista empatia ja tuomitsemattomuus sekä potilaan kohtelussa luottamus, läsnäolo ja kunnioitus. Työn kehittämissykli muodostui kolmesta aivoriihestä, missä kerättiin ajatuksia arvostavasta kohtaamisesta sekä oppimiskahvilasta. Oppimiskahvilaan valikoitui neljä eniten aivoriihissä noussutta arvostavaa kohtaamista estävää tekijää kehittämisteemoiksi. Niiden pohjalta henkilöstö pohti, kuinka potilaiden kohtaamista ja tasa-arvoisuutta voitaisiin kehittää.
Tulosten perusteella voidaan todeta hoitohenkilöstön ajattelevan arvostavan kohtaamisen pitävän sisällään hyvin saman kaltaisia elementtejä kuin teoreettisessa viitekehyksessäkin. Osaston henkilöstö kokee selkeää tarvetta lisäkoulutukselle ammatillisuuden lisäämiseksi ja sen myötä ymmärryksen kasvattamiseksi tiettyjä potilasryhmiä kohtaan, jotta kohtaaminen olisi arvostavampaa. Kohtaamisen merkitys on aivan yhtä tärkeää kaikissa ammattiryhmissä, ammattinimikkeestä riippumatta. Arvostavalla kohtaamisella ja potilaan tunteella kuulluksi tulemisesta, voidaan vaikuttaa potilaan hoitoprosessiin ja omaan vastuun ottoon hoidostaan. Yksikin onnistunut kohtaaminen voi aikaansaada potilaassa halun muutokseen.
Teoriatietoa arvostavasta kohtaamisesta kerättiin tutkimuksista ja kirjallisuudesta. Viitekehykseksi työlle muodostui arvostavan kohtaamisen alle vuorovaikutustaidot; sanallinen ja sanaton sekä kuunteleminen, hoitajan asenteista empatia ja tuomitsemattomuus sekä potilaan kohtelussa luottamus, läsnäolo ja kunnioitus. Työn kehittämissykli muodostui kolmesta aivoriihestä, missä kerättiin ajatuksia arvostavasta kohtaamisesta sekä oppimiskahvilasta. Oppimiskahvilaan valikoitui neljä eniten aivoriihissä noussutta arvostavaa kohtaamista estävää tekijää kehittämisteemoiksi. Niiden pohjalta henkilöstö pohti, kuinka potilaiden kohtaamista ja tasa-arvoisuutta voitaisiin kehittää.
Tulosten perusteella voidaan todeta hoitohenkilöstön ajattelevan arvostavan kohtaamisen pitävän sisällään hyvin saman kaltaisia elementtejä kuin teoreettisessa viitekehyksessäkin. Osaston henkilöstö kokee selkeää tarvetta lisäkoulutukselle ammatillisuuden lisäämiseksi ja sen myötä ymmärryksen kasvattamiseksi tiettyjä potilasryhmiä kohtaan, jotta kohtaaminen olisi arvostavampaa. Kohtaamisen merkitys on aivan yhtä tärkeää kaikissa ammattiryhmissä, ammattinimikkeestä riippumatta. Arvostavalla kohtaamisella ja potilaan tunteella kuulluksi tulemisesta, voidaan vaikuttaa potilaan hoitoprosessiin ja omaan vastuun ottoon hoidostaan. Yksikin onnistunut kohtaaminen voi aikaansaada potilaassa halun muutokseen.