FuelEU Maritime -asetuksen vuoden 2025 tavoitteiden edistyminen
Kärki, Ira (2024)
Kärki, Ira
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031520
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää FuelEU Maritime -asetuksen vuoden 2025 tavoitteiden edistymistä, erityisesti merenkulkualalla toimivien yritysten näkökulmasta. Tutkimusongelmana on tarkastella yritysten valmiuksia tuleviin muutoksiin sekä tunnistaa mahdolliset ongelmakohdat tavoitteiden saavuttamisen suhteen. Tutkimusongelmaa selvitettiin kolmella tutkimuskysymyksellä: Mitä haasteita liittyy FuelEU Maritime -asetuksen vuoden 2025 tavoitteiden saavuttamiseen merenkulkualalla? Minkälaisia muutoksia näiden tavoitteiden saavuttaminen vaatii? Miten alan toimijat ovat valmistautuneet tuleviin muutoksiin ja minkälaisia ajatuksia asetus on alalla herättänyt?
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui Euroopan unionin lainsäädännön, ilmastopäätösten ja merenkulkualan hiilijalanjäljen pienentämisen teemoista. Keskeisiä käsitteitä olivat vaihtoehtoiset polttoaineet, siirtymäkustannukset ja muutoksiin valmistautuminen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Aineisto kerättiin merenkulkualalla toimivien konttilaivayhtiöiden ja laivanvarustamoiden asiantuntijahaastatteluista. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua, mikä mahdollisti syvällisen tarkastelun ilmiön eri näkökulmista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että alan yritykset ovat tietoisia asetuksen asettamista tavoitteista, mutta tavoitteiden saavuttaminen ei tapahdu ilman ongelmia. Keskeiset todetut haasteet liittyivät taloudellisiin resursseihin, sääntelyn epäselvyyksiin ja vaihtoehtoisten polttoaineiden riittävyyteen ja saatavuuteen. Johtopäätöksissä todettiin, että siirtymä ympäristöystävällisiin polttoaineisiin vaatii merkittäviä investointeja, ja EU:n lisätuen, sekä katsottiin yhteistyön eri toimijoiden välillä olevan ratkaisevassa asemassa tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui Euroopan unionin lainsäädännön, ilmastopäätösten ja merenkulkualan hiilijalanjäljen pienentämisen teemoista. Keskeisiä käsitteitä olivat vaihtoehtoiset polttoaineet, siirtymäkustannukset ja muutoksiin valmistautuminen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Aineisto kerättiin merenkulkualalla toimivien konttilaivayhtiöiden ja laivanvarustamoiden asiantuntijahaastatteluista. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua, mikä mahdollisti syvällisen tarkastelun ilmiön eri näkökulmista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että alan yritykset ovat tietoisia asetuksen asettamista tavoitteista, mutta tavoitteiden saavuttaminen ei tapahdu ilman ongelmia. Keskeiset todetut haasteet liittyivät taloudellisiin resursseihin, sääntelyn epäselvyyksiin ja vaihtoehtoisten polttoaineiden riittävyyteen ja saatavuuteen. Johtopäätöksissä todettiin, että siirtymä ympäristöystävällisiin polttoaineisiin vaatii merkittäviä investointeja, ja EU:n lisätuen, sekä katsottiin yhteistyön eri toimijoiden välillä olevan ratkaisevassa asemassa tavoitteiden saavuttamiseksi.