Venäjän kaupan loppumisen vaikutukset yrityksessä
Kleimola, Susanna (2024)
Kleimola, Susanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031603
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka Venäjän kaupan loppuminen näkyy suomalaisessa yrityksessä sekä minkälaisia toimia yritys on tehnyt viennin ja tuonnin lopettamisen eteen. Lisäksi opinnäytetyössä tutkitaan, millainen tulevaisuus Venäjän kaupalla Suomessa ja kyseisessä yrityksessä on. Opinnäytetyö suoritetaan tutkimusnäkökulmasta, ja tutkimusta varten haastatellaan suomalaista teknologiateollisuuden kansainvälistä yritystä. Haastattelun kohderyhmään kuuluvat henkilöt ovat työskennelleet enemmän tai vähemmän Venäjän kaupan parissa kohdeyrityksessä.
Teoreettinen viitekehys muodostuu Venäjän kaupasta Suomen markkinoilla sekä kohdeyrityksen tekemistä toimista kauppasuhteiden katkaisemiseen. Teoriaosuudessa keskitytään tutkimaan Venäjän kaupan tilannetta Suomen markkinoilla ennen Ukrainan hyökkäyssotaa ja pakotteiden asettamista, sekä sen jälkeen aina nykyhetkeen asti. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi uusien pakotteiden vaikutukset ja vertaillaan aikaisempiin pakotteisiin. Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena haastattelututkimuksena, jota varten haastateltiin kohdeyrityksen henkilöitä. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoitudulla yksilöhaastattelulla, jossa haastateltavilla oli mahdollisuus vastata omin sanoin kokemuksestaan sekä saamastaan ohjeistuksesta.
Teoreettinen viitekehys muodostuu Venäjän kaupasta Suomen markkinoilla sekä kohdeyrityksen tekemistä toimista kauppasuhteiden katkaisemiseen. Teoriaosuudessa keskitytään tutkimaan Venäjän kaupan tilannetta Suomen markkinoilla ennen Ukrainan hyökkäyssotaa ja pakotteiden asettamista, sekä sen jälkeen aina nykyhetkeen asti. Lisäksi opinnäytetyössä käydään läpi uusien pakotteiden vaikutukset ja vertaillaan aikaisempiin pakotteisiin. Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena haastattelututkimuksena, jota varten haastateltiin kohdeyrityksen henkilöitä. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoitudulla yksilöhaastattelulla, jossa haastateltavilla oli mahdollisuus vastata omin sanoin kokemuksestaan sekä saamastaan ohjeistuksesta.