Tulevaisuuden ajoneuvoasentajan osaamisvaatimukset suhteessa hallituksen 2030 linjauksiin
Häll, Henry (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231746
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisia osaamisvaatimuksia tulevaisuuden ajoneuvoasentajilla tulisi olla, jotta he pääsisivät ajoneuvoalan tutkintotodistuksen saatuaan merkkiorganisaation sähköautokoulutukseen. Lisäksi tavoitteena on selvittää, vastaavatko uudet tutkinnon perusteet työelämän vaatimuksia.
Opiskelijoiden osaamisvaatimuksia selvitettiin haastattelemalla Hyundain maahantuojan kouluttajia ja sähköautojen parissa työskentelevää BMW-mekaanikkoa. Työmenetelmiin ja erikoistyökaluihin perehdyttiin käytännön koulutuksen ja tutustumiskäyntien kautta. Opinnäytetyössä selvitettiin merkkiorganisaation linjaamat koulutukset, työmenetelmät ja valmistajan edellyttämät erikoistyökalut. Valmistuneen opiskelijan osaamisvaatimukset kartoitettiin ja niitä verrattiin nykyisiin ajoneuvotekniikan tutkinnon perusteisiin.
Tutkinnon perusteiden vallinnaisten tutkinnon osista löytyy hyvin vaatimustasoa vastaavia tutkinnon osia. Ajoneuvoalalta valmistuvalla opiskelijalla on teoriassa hyvät edellytykset saavuttaa merkkiorganisaatioiden vaatima lähtötaso sähköautokoulutuksiin. Oppilaitoksen näkökulmasta sähköautojen kattava käytännön opetus vaatii suuria sijoituksia, koska erikoistyökalujen määrä on laaja ja ne ovat kustannuksiltaan korkeat. Lisäksi opetushenkilökunnan tulee suorittaa valmistajan merkki- ja mallikohtainen koulutus, ennen kuin aihetta voi opettaa turvallisesti ja laadukkaasti. Merkkejä ja malleja on kuitenkin paljon, joten käytännön opetus tulisi tehdä työpaikalla tapahtuvassa koulutuksessa tiiviissä yhteistyössä merkkiorganisaatioiden kanssa.
Opiskelijoiden osaamisvaatimuksia selvitettiin haastattelemalla Hyundain maahantuojan kouluttajia ja sähköautojen parissa työskentelevää BMW-mekaanikkoa. Työmenetelmiin ja erikoistyökaluihin perehdyttiin käytännön koulutuksen ja tutustumiskäyntien kautta. Opinnäytetyössä selvitettiin merkkiorganisaation linjaamat koulutukset, työmenetelmät ja valmistajan edellyttämät erikoistyökalut. Valmistuneen opiskelijan osaamisvaatimukset kartoitettiin ja niitä verrattiin nykyisiin ajoneuvotekniikan tutkinnon perusteisiin.
Tutkinnon perusteiden vallinnaisten tutkinnon osista löytyy hyvin vaatimustasoa vastaavia tutkinnon osia. Ajoneuvoalalta valmistuvalla opiskelijalla on teoriassa hyvät edellytykset saavuttaa merkkiorganisaatioiden vaatima lähtötaso sähköautokoulutuksiin. Oppilaitoksen näkökulmasta sähköautojen kattava käytännön opetus vaatii suuria sijoituksia, koska erikoistyökalujen määrä on laaja ja ne ovat kustannuksiltaan korkeat. Lisäksi opetushenkilökunnan tulee suorittaa valmistajan merkki- ja mallikohtainen koulutus, ennen kuin aihetta voi opettaa turvallisesti ja laadukkaasti. Merkkejä ja malleja on kuitenkin paljon, joten käytännön opetus tulisi tehdä työpaikalla tapahtuvassa koulutuksessa tiiviissä yhteistyössä merkkiorganisaatioiden kanssa.