Turvallisen lääkehoidon toteuttaminen perusopetuksessa : lääkehoitosuunnitelma
Kostiainen, Vera; Suorsa, Mona (2024)
Kostiainen, Vera
Suorsa, Mona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031559
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia lääkehoitosuunnitelma erään, nimeltä mainitsemattoman kaupungin perusopetukseen. Lääkehoitosuunnitelman tavoitteena on lisätä lääkehoidon turvallisuutta ja laatua yhtenäistämällä kaupungin perusopetuksen lääkehoidon toteuttamisen periaatteet sekä selkeyttämällä vastuunjako ja osaamisvaatimukset lääkehoidon suhteen. Lisäksi lääkehoitosuunnitelma toimii osana työntekijöiden perehdytystä. Laadittu suunnitelma on tarkoitettu toimivaksi tämän kaupungin peruskoulujen kattosuunnitelmana, jonka avulla koulut voivat muokata suunnitelmasta omaan yksikköön sopivan, sen koulun oppilaiden vaatiman lääkehoidon mukaan.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat koostuvat lääkehoidosta, peruskoulusta ja lääkehoidosta peruskoulussa. Internetin lisäksi teoriatietoa on saatu opinnäytetyön yhteyshenkilöiltä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka toiminnallinen osuus on lääkehoitosuunnitelma. Lääkehoitosuunnitelma on tämän opinnäytetyön liitteenä. Lääkehoitosuunnitelman teossa käytettiin apuna Sosiaali- ja terveysministeriön Turvallinen lääkehoito -opasta sekä lääkehoitosuunnitelman mallipohjaa. Alkukartoitusta toteutettiin kouluvierailuilla, joilla havainnoitiin nykyistä lääkehoidon toteutumista ja sen ongelmakohtia. Lisäksi keskustelujen avulla kartoitettiin koulun henkilöstön lääkehoidon osaamista, lääkehoidon onnistumis-, kehittämis- ja ongelmakohtia sekä henkilöstön toiveita lääkehoitosuunnitelman sisällöstä. Alkukartoituksesta saatuja tuloksia käytettiin hyödyksi lääkehoitosuunnitelmaa tehdessä.
Valmiissa lääkehoitosuunnitelmassa on käsitelty kaikki henkilöstön esiintuomat asiat ja toiveet sekä lisäksi tehty parannuksia havaittujen epäkohtien korjaamiseen. Valmis lääkehoitosuunnitelma on käytettävissä toimeksiantajana toimivan kaupungin perusopetukseen.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat koostuvat lääkehoidosta, peruskoulusta ja lääkehoidosta peruskoulussa. Internetin lisäksi teoriatietoa on saatu opinnäytetyön yhteyshenkilöiltä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka toiminnallinen osuus on lääkehoitosuunnitelma. Lääkehoitosuunnitelma on tämän opinnäytetyön liitteenä. Lääkehoitosuunnitelman teossa käytettiin apuna Sosiaali- ja terveysministeriön Turvallinen lääkehoito -opasta sekä lääkehoitosuunnitelman mallipohjaa. Alkukartoitusta toteutettiin kouluvierailuilla, joilla havainnoitiin nykyistä lääkehoidon toteutumista ja sen ongelmakohtia. Lisäksi keskustelujen avulla kartoitettiin koulun henkilöstön lääkehoidon osaamista, lääkehoidon onnistumis-, kehittämis- ja ongelmakohtia sekä henkilöstön toiveita lääkehoitosuunnitelman sisällöstä. Alkukartoituksesta saatuja tuloksia käytettiin hyödyksi lääkehoitosuunnitelmaa tehdessä.
Valmiissa lääkehoitosuunnitelmassa on käsitelty kaikki henkilöstön esiintuomat asiat ja toiveet sekä lisäksi tehty parannuksia havaittujen epäkohtien korjaamiseen. Valmis lääkehoitosuunnitelma on käytettävissä toimeksiantajana toimivan kaupungin perusopetukseen.