Ympäristön vaikutukset pelihahmojen ulkonäköön : pelihahmosuunnitelmien luominen videopelien eri ympäristöihin
Suvila, Laura (2024)
Suvila, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131663
Tiivistelmä
Videopelien ympäristö vaikuttaa pelihahmojen ulkonäköön monella tavalla. Sillä voi esimerkiksi olla suuri vaikutus pelin uskottavuuteen.
Tässä opinnäytetyössä luotiin pelihahmosuunnitelmia, joiden ulkonäköön ympäristö vaikuttaa. Lisäksi selvitetään sekä realististen että fantasiaympäristöjen vaikutuksia pelihahmoihin ja miten niitä hyödynnetään videopeleissä.
Työssä tarkastellaan muutamia erilaisia ympäristöjä ja niiden ominaispiirteitä sekä millaisia vaikutuksia eri ympäristöillä on pelihahmoihin, kuten ihmisiin ja eläimiin. Tarkasteltavat ympäristöt ovat videopeleille melko tyypillisiä tai muulla tavalla mielenkiintoisia ympäristöjä. Lisäksi tarkastellaan muutamia tapoja toteuttaa ja hyödyntää ympäristön vaikutuksia ja sen hyötyjä ja haittoja videopeleissä.
Työn lopputuloksena toteutui kuusi pelihahmosuunnitelmaa, joiden ulkonäköön ympäristö vaikuttaa eri tavoin. Jatkossa voitaisiin tutkia ja ottaa mallia muunlaisista ympäristöistä, joita ei ole vielä käsitelty.
Tässä opinnäytetyössä luotiin pelihahmosuunnitelmia, joiden ulkonäköön ympäristö vaikuttaa. Lisäksi selvitetään sekä realististen että fantasiaympäristöjen vaikutuksia pelihahmoihin ja miten niitä hyödynnetään videopeleissä.
Työssä tarkastellaan muutamia erilaisia ympäristöjä ja niiden ominaispiirteitä sekä millaisia vaikutuksia eri ympäristöillä on pelihahmoihin, kuten ihmisiin ja eläimiin. Tarkasteltavat ympäristöt ovat videopeleille melko tyypillisiä tai muulla tavalla mielenkiintoisia ympäristöjä. Lisäksi tarkastellaan muutamia tapoja toteuttaa ja hyödyntää ympäristön vaikutuksia ja sen hyötyjä ja haittoja videopeleissä.
Työn lopputuloksena toteutui kuusi pelihahmosuunnitelmaa, joiden ulkonäköön ympäristö vaikuttaa eri tavoin. Jatkossa voitaisiin tutkia ja ottaa mallia muunlaisista ympäristöistä, joita ei ole vielä käsitelty.