Matkailun turvallisuusviestinnän kehittäminen matkailijan näkökulmasta Helsingin kaupungin matkailulle
Santanen, Mirka (2024)
Santanen, Mirka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931227
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli matkailun turvallisuusviestinnän kehittäminen matkailijan näkökulmasta. Toimeksiantajana toimi Helsingin kaupungin matkailu- ja kohdepalvelut -yksikkö, joka edistää kaupungin matkailun ja toimintaympäristön kehittämistä. Opinnäytetyön tehtävänä oli tutkia eri kaupunkien turvallisuusviestintää Internet-sivuilla verraten niitä Helsingin kaupungin turvallisuustietoihin. Työn tavoitteena oli etsiä ja antaa toimeksiantajalle vertailtavien kaupunkien ajantasaista tietoa turvallisuudesta sekä kehitysideoita jatkoon.
Opinnäytetyön tietoperustaa muodostivat alan ajankohtainen kirjallisuus ja julkaisut turvallisuudesta yleensä, matkailun tulevaisuudesta ja turvallisuudesta sekä turvallisuusviestinnästä, jotka olivat myös työn keskeiset käsitteet. Työ oli luonteeltaan tutkimuksellinen kehittämistyö ja sen aineisto kerättiin sekä analysoitiin benchmarking-menetelmällä. Havainnointi toteutettiin vertaillen Internet-sivuja Helsingin kaupungin sekä 10 muun kaupungin turvallisuusviestinnästä. Tulokset esiteltiin yhteenvetona benchmarking-taulukolla ja SWOT-analyysillä.
Opinnäytetyössä saatujen tulosten pohjalta huomattavammaksi tulokseksi nousi se, ettei monellakaan kaupungilla ole omaa turvallisuusotsikkoa sivuillaan, ei myöskään Helsingillä. Tiedot olivat myös aika samankaltaisia jokaisella kaupungilla, ainoastaan muutama kaupunki ja maa nousi turvallisuustiedoissa esille runsaudellaan. Tulokseksi voidaan myös sanoa, ettei mikään kaupunki tee turvallisuusviestintää erityisen kattavasti tai informatiivisesti ja turvallisuusviestintä on vielä suhteellisen alkutekijöissä kaikilla kaupungeilla, mukaan lukien myös Helsingin kaupunki.
Opinnäytetyön tuloksista Helsingin kaupunki saa ideoita kehittäessään tulevaisuudessa omaa turvallisuusviestintäänsä. Myös Visit Finland voi hyötyä tiedoista koskien maan valtakunnallisten matkailusivustojen turvallisuustietoja ja muut matkailun toimijat voivat ottaa myös ideoita kehittäessään turvallisuusviestintäänsä.
Opinnäytetyön tietoperustaa muodostivat alan ajankohtainen kirjallisuus ja julkaisut turvallisuudesta yleensä, matkailun tulevaisuudesta ja turvallisuudesta sekä turvallisuusviestinnästä, jotka olivat myös työn keskeiset käsitteet. Työ oli luonteeltaan tutkimuksellinen kehittämistyö ja sen aineisto kerättiin sekä analysoitiin benchmarking-menetelmällä. Havainnointi toteutettiin vertaillen Internet-sivuja Helsingin kaupungin sekä 10 muun kaupungin turvallisuusviestinnästä. Tulokset esiteltiin yhteenvetona benchmarking-taulukolla ja SWOT-analyysillä.
Opinnäytetyössä saatujen tulosten pohjalta huomattavammaksi tulokseksi nousi se, ettei monellakaan kaupungilla ole omaa turvallisuusotsikkoa sivuillaan, ei myöskään Helsingillä. Tiedot olivat myös aika samankaltaisia jokaisella kaupungilla, ainoastaan muutama kaupunki ja maa nousi turvallisuustiedoissa esille runsaudellaan. Tulokseksi voidaan myös sanoa, ettei mikään kaupunki tee turvallisuusviestintää erityisen kattavasti tai informatiivisesti ja turvallisuusviestintä on vielä suhteellisen alkutekijöissä kaikilla kaupungeilla, mukaan lukien myös Helsingin kaupunki.
Opinnäytetyön tuloksista Helsingin kaupunki saa ideoita kehittäessään tulevaisuudessa omaa turvallisuusviestintäänsä. Myös Visit Finland voi hyötyä tiedoista koskien maan valtakunnallisten matkailusivustojen turvallisuustietoja ja muut matkailun toimijat voivat ottaa myös ideoita kehittäessään turvallisuusviestintäänsä.