Verkkosivujen käyttäjälähtöinen päivittäminen ja käytettävyyden kehittäminen: case Bestpipe Ky
Hentilä, Marja-Liisa (2024)
Hentilä, Marja-Liisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131698
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tehtävänä oli torniolaisen teollisuuden hitsaus-asennuspalveluita tuottavan yrityksen, Bestpipe Ky:n verkkosivujen käyttäjälähtöinen päivittäminen sekä niiden käytettävyyden kehittäminen. Bestpipe Ky:n nettisivuston sisältö yhteystietoineen oli ajanmukainen, mutta sen viimeisin päivitys on tehty vuonna 2014. Lisäksi haluttiin, että yrityksen nettisivuston päivittäminen tulevaisuudessa olisi yrityksen omistajien hallinnassa.
Tutkimuskysymyksenä pohdin verkkosivujen käytettävyyttä sekä sitä, kuinka saadaan aikaan käyttäjälähtöinen päivittäminen. Tutkimusongelmaan keskeisenä liittyvänä osuutena pohdin nettisivuston käytettävyyttä käyttäjän kannalta katsottuna. Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista tutkimusmenetelmää. Käyttäjälähtöisyyden perustaksi tein kunkin käyttäjäryhmän tarkasteluun oma käyttäjäpolku. Sivuston sisältö rakennettiin verkkosivuston käyttäjän näkökulma edellä, käyttäjäpolkuja hyödyntäen.
Opinnäytetyön verkkosivuston julkaisualustana käytin WordPressiä. WordPressiin hankittiin sen Premium-versio paremman ja varmemman lopputuloksen saamiseksi. WordPressin teemaksi valikoitui QuickBiz, jonka avulla sain rakennettu a Bestpipe Ky:lle sopivan nettisivuston.
Opinnäytetyön tuloksena Bestpipe Ky on saanut uuden ja ajanmukaisen nettisivuston. Sivuston uusinnassa keskityin erityisesti sen käytettävyyteen ja sen suunnittelun perustana oli käyttäjälähtöisyys. Nettisivusto sai nykyaikaisen ilmeen, sekä yrityksen omistajat pystyvät tulevaisuudessa päivittämään sitä itse aina tarpeen tullen.
Tutkimuskysymyksenä pohdin verkkosivujen käytettävyyttä sekä sitä, kuinka saadaan aikaan käyttäjälähtöinen päivittäminen. Tutkimusongelmaan keskeisenä liittyvänä osuutena pohdin nettisivuston käytettävyyttä käyttäjän kannalta katsottuna. Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista tutkimusmenetelmää. Käyttäjälähtöisyyden perustaksi tein kunkin käyttäjäryhmän tarkasteluun oma käyttäjäpolku. Sivuston sisältö rakennettiin verkkosivuston käyttäjän näkökulma edellä, käyttäjäpolkuja hyödyntäen.
Opinnäytetyön verkkosivuston julkaisualustana käytin WordPressiä. WordPressiin hankittiin sen Premium-versio paremman ja varmemman lopputuloksen saamiseksi. WordPressin teemaksi valikoitui QuickBiz, jonka avulla sain rakennettu a Bestpipe Ky:lle sopivan nettisivuston.
Opinnäytetyön tuloksena Bestpipe Ky on saanut uuden ja ajanmukaisen nettisivuston. Sivuston uusinnassa keskityin erityisesti sen käytettävyyteen ja sen suunnittelun perustana oli käyttäjälähtöisyys. Nettisivusto sai nykyaikaisen ilmeen, sekä yrityksen omistajat pystyvät tulevaisuudessa päivittämään sitä itse aina tarpeen tullen.