Lasten ja nuorten lentopallon tutkimista ennen hutkimista
Mäkihannu, Jukka (2024)
Mäkihannu, Jukka
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931332
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on Suomen Lentopalloliitto Ry, ja sen tavoitteena on kehittää yksinkertainen pelianalyysimalli, joka tuottaa tietoa lasten lentopallon pelin dynamiikasta sekä pelaajien kehittymisestä iän ja taitojen karttuessa sekä luoda jonkinlaista lähtöaskelta systemaattiselle lasten lentopallon tutkimiselle.
Keskeiset tutkimuskysymykset tarkastelevat, millainen pelianalyysimalli tuottaisi käyttökelpoista tietoa ja kuinka se voitaisiin helposti integroida lajin toimintaympäristöön. Lisäksi tutkitaan lasten lentopallon pelin ominaisuuksia, kuten pallorallien pituutta ja päättymistapaa, ja miten ikä ja taitotaso vaikuttavat pelin kulkuun ja näin pyritään ymmärtämään lasten pelin dynamiikkaa paremmin.
Teoreettinen viitekehys pohjautuu ekologiseen taidon oppimisen ja kompleksisten järjestelmien teoriaan, joka auttaa ymmärtämään pelin sääntömuutosten vaikutuksia. Pelianalyysin merkitys lasten lentopallon kehityksessä on keskeinen, ja työn tietoperustassa on hyödynnetty aiempia tutkimuksia, kuten Breilinin (2005) analyysiä koulupeleistä.
Opinnäytetyö toteutettiin kolmivaiheisena kehittämisprojektina: aluksi rakennettiin ja testattiin pelianalyysimalli Pohjois-Suomen alueen E-, D- ja C-ikäluokkien sarjapeleistä kerätyllä videomateriaalilla. Toisessa vaiheessa analysoitiin syntynyt data ja viimeisteltiin pelianalyysimalli lentopallon tulosjärjestelmään integroitavaksi. Kolmannessa vaiheessa dokumentoitiin ja esiteltiin tulokset tilaajalle.
Tulokset osoittivat sääntömuutoksista huolimatta (tai juuri niiden ansiosta) pelin lineaarista kehittymistä noin 0,5 kosketusta per vuosi. Ehdotettu pelianalyysimalli tarjoaa mahdollisuuden kehittää pelimuotoja, jonka avulla voidaan tuottaa uudenlaista tietoa muutosten vaikutuksista ja lasten pelin kehittymisestä.
Keskeiset tutkimuskysymykset tarkastelevat, millainen pelianalyysimalli tuottaisi käyttökelpoista tietoa ja kuinka se voitaisiin helposti integroida lajin toimintaympäristöön. Lisäksi tutkitaan lasten lentopallon pelin ominaisuuksia, kuten pallorallien pituutta ja päättymistapaa, ja miten ikä ja taitotaso vaikuttavat pelin kulkuun ja näin pyritään ymmärtämään lasten pelin dynamiikkaa paremmin.
Teoreettinen viitekehys pohjautuu ekologiseen taidon oppimisen ja kompleksisten järjestelmien teoriaan, joka auttaa ymmärtämään pelin sääntömuutosten vaikutuksia. Pelianalyysin merkitys lasten lentopallon kehityksessä on keskeinen, ja työn tietoperustassa on hyödynnetty aiempia tutkimuksia, kuten Breilinin (2005) analyysiä koulupeleistä.
Opinnäytetyö toteutettiin kolmivaiheisena kehittämisprojektina: aluksi rakennettiin ja testattiin pelianalyysimalli Pohjois-Suomen alueen E-, D- ja C-ikäluokkien sarjapeleistä kerätyllä videomateriaalilla. Toisessa vaiheessa analysoitiin syntynyt data ja viimeisteltiin pelianalyysimalli lentopallon tulosjärjestelmään integroitavaksi. Kolmannessa vaiheessa dokumentoitiin ja esiteltiin tulokset tilaajalle.
Tulokset osoittivat sääntömuutoksista huolimatta (tai juuri niiden ansiosta) pelin lineaarista kehittymistä noin 0,5 kosketusta per vuosi. Ehdotettu pelianalyysimalli tarjoaa mahdollisuuden kehittää pelimuotoja, jonka avulla voidaan tuottaa uudenlaista tietoa muutosten vaikutuksista ja lasten pelin kehittymisestä.