Full Stack verkko- ja mobiilisovelluksen testaus Azure DevOpsissa
Arola, Atte (2024)
Arola, Atte
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231792
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kirjoitettu oppimispäiväkirjamallilla. Oppimispäiväkirja tarjoaa katsauksen kirjoittajan työhön ohjelmistotestaajana helsinkiläisessä konsulttiyrityksessä, RelioSW Oy:ssa seitsemän viikon mittaisen tarkastelujakson ajalta. Työn pääasiallisena tarkoituksena oli analysoida oppimista, sekä tarjota yleiskuva ohjelmistotestaajan työstä ja projektissa käytetyistä työkaluista ja järjestelmistä.
Ennen varsinaista oppimiskirjaosuutta kerrotaan kattavasti taustatietoa testattavasta sovelluksesta sekä testausprosessista ja käytetyistä työkaluista. Oppimispäiväkirjaosuudessa kuvaillaan jokaisen viikon keskeiset työtehtävät ja haasteet ja jokaisen viikon jälkeisessä pohdintaosiossa reflektoidaan omaa oppimista ja havaittuja kehityskohteita.
Oppimispäiväkirja tarjosi kirjoittajalle ainutlaatuisen mahdollisuuden pysähtyä tarkastelemaan omaa oppimista monelta eri kantilta. Tämä auttoi kirjoittajaa syventämään ymmärrystä ohjelmistotestauksesta, käytetyistä työkaluista ja järjestelmistä ja ennen kaikkea omasta oppimisesta. This thesis is presented in the form of a learning diary and provides an overview of the author’s work as a software tester at the Helsinki-based consulting company RelioSW Oy over a 7-week period. The primary goal of the thesis was to analyze the learning process and offer insights into the role of a software tester, as well as the tools and systems used in the software project.
Before the learning diary section, the thesis includes a detailed description of the application under testing, the testing process, and the tools used. The learning diary itself outlines the author’s weekly tasks and challenges, followed by reflections at the end of each week on what was learned and areas for improvement.
The learning diary offered a valuable opportunity to pause and examine the learning process from multiple perspectives. This approach helped the author deepen their understanding of software testing, the tools employed, and, above all, the learning process itself.
Ennen varsinaista oppimiskirjaosuutta kerrotaan kattavasti taustatietoa testattavasta sovelluksesta sekä testausprosessista ja käytetyistä työkaluista. Oppimispäiväkirjaosuudessa kuvaillaan jokaisen viikon keskeiset työtehtävät ja haasteet ja jokaisen viikon jälkeisessä pohdintaosiossa reflektoidaan omaa oppimista ja havaittuja kehityskohteita.
Oppimispäiväkirja tarjosi kirjoittajalle ainutlaatuisen mahdollisuuden pysähtyä tarkastelemaan omaa oppimista monelta eri kantilta. Tämä auttoi kirjoittajaa syventämään ymmärrystä ohjelmistotestauksesta, käytetyistä työkaluista ja järjestelmistä ja ennen kaikkea omasta oppimisesta.
Before the learning diary section, the thesis includes a detailed description of the application under testing, the testing process, and the tools used. The learning diary itself outlines the author’s weekly tasks and challenges, followed by reflections at the end of each week on what was learned and areas for improvement.
The learning diary offered a valuable opportunity to pause and examine the learning process from multiple perspectives. This approach helped the author deepen their understanding of software testing, the tools employed, and, above all, the learning process itself.