Markkinoinnin kehittäminen mikroyrityksessä : markkinointisuunnitelma Hepokönkään kahvilalle
Raipala, Päivi (2024)
Raipala, Päivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931361
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli mikroyrityksen markkinoinnin kehittäminen. Tavoitteena oli selvittää yrityksen markkinoinnin nykytila ja sen hyödynnettävyyttä markkinoinnin kehittämisessä. Toimeksiantajana oli Hepoköngäs T:mi, joka on kahvilayritys Kainuussa. Opinnäytetyön tehtävänä oli laatia Hepokönkään kahvilan tarpeisiin soveltuva markkinointisuunnitelma. Suunnitelman tarkoitus oli tukea yrityksen liiketoimintaa markkinoinnin osalta.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostavat markkinointi, digitaalinen markkinointi, sosiaalisen median hyödyntäminen, brändäys ja asiakaskokemus. Opinnäytetyö oli kehittävä ja käytännönläheinen. Työn toteutuksessa käytetiin markkinoinnissa hyödynnettäviä kehittämismenetelmiä. Markkinoinnin suunnittelua varten aineistoa hankittiin yksilöhaastattelun avulla kahvilayrittäjältä.
Menetelmien kautta saadut tulokset osoittivat toimeksiantajan markkinoinnin nykytilan ja kehittämiskohteet. Keskeisenä tuloksena opinnäytetyössä syntyi markkinointisuunnitelma, joka sisältää toimenpide-ehdotuksia ja suuntaa antavan aikataulun niiden toteuttamiselle. Markkinointisuunnitelma toteutettiin SOSTAC®-mallin avulla.
Suunnitelman avulla Hepokönkään kahvila voi kehittää nykyistä kahvilaliiketoimintaansa ja lisätä yrityksensä näkyvyyttä markkinointitoimenpiteillä. Toimeksiantajan lisäksi myös muut matkailu- ja ravitsemisalan mikroyrittäjät voivat hyötyä opinnäytetyön tietoperustasta ja tuloksista markkinoinnin suunnittelussa.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostavat markkinointi, digitaalinen markkinointi, sosiaalisen median hyödyntäminen, brändäys ja asiakaskokemus. Opinnäytetyö oli kehittävä ja käytännönläheinen. Työn toteutuksessa käytetiin markkinoinnissa hyödynnettäviä kehittämismenetelmiä. Markkinoinnin suunnittelua varten aineistoa hankittiin yksilöhaastattelun avulla kahvilayrittäjältä.
Menetelmien kautta saadut tulokset osoittivat toimeksiantajan markkinoinnin nykytilan ja kehittämiskohteet. Keskeisenä tuloksena opinnäytetyössä syntyi markkinointisuunnitelma, joka sisältää toimenpide-ehdotuksia ja suuntaa antavan aikataulun niiden toteuttamiselle. Markkinointisuunnitelma toteutettiin SOSTAC®-mallin avulla.
Suunnitelman avulla Hepokönkään kahvila voi kehittää nykyistä kahvilaliiketoimintaansa ja lisätä yrityksensä näkyvyyttä markkinointitoimenpiteillä. Toimeksiantajan lisäksi myös muut matkailu- ja ravitsemisalan mikroyrittäjät voivat hyötyä opinnäytetyön tietoperustasta ja tuloksista markkinoinnin suunnittelussa.