Vuorovaikutteisuus instrumenttiopetuksen verkkokurssilla
Myllynen, Johan (2024)
Myllynen, Johan
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231820
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ensimmäisessä luvussa verkkokurssit määritellään perinteisestä
koulutuksesta poikkeaviksi strukturoiduiksi virtuaalisiksi oppimisohjelmiksi. Verkkokurssien tavoitteena on ohjata oppilaita opetettavaan aiheeseen liittyvään positiiviseen muutokseen. Kohdeyleisön ymmärtäminen, selkeiden kurssitavoitteiden asettaminen ja tehokkaan sekä vuorovaikutteisen opetusmateriaalin suunnittelu ovat keskeisiä onnistuneen verkkokurssin luomisen vaiheita.
Työn taustalla oli oma kiinnostukseni verkkokursseja kohtaan instrumenttiopetuksen mahdollisena muotona sekä sittemmin oma verkkokurssiprojektini, jota tarkastelin myös tässä opinnäytetyössä. Työn tavoitteena oli saada selville verkkokurssien vahvuudet ja heikkoudet suhteessa perinteiseen instrumenttiopetukseen, selvittää onnistuneen verkkokurssin keskeisimmät periaatteet ja komponentit, sekä antaa lukijalle selkeää ja syvälle menevää tietoa verkkokurssin
suunnittelemisesta ja toteuttamisesta. Työn tietoperustana toimivat omat kokemukseni verkkokurssien kanssa, sekä erilaiset kirja-, aikakauslehti- ja nettilähteet
pedagogiaan, teknologiaan ja yrittäjyyteen liittyen. Pyrin vertaamaan omia kokemuksiani ja verkkokurssin suunnitteluprosessiani lähteiden tarjoamaan tietoon, ja
koostamaan niiden pohjalta suunnitelman siitä, miten toimiva verkkokurssi tulisi
toteuttaa.
Keskeisimpänä tuloksena ilmeni, että omalla verkkokurssillani käyttämäni, opettajakeskeinen alusta loppuun -lähestymistapa sisällön suunnittelussa ei ollut omiaan tuottamaan kiinnostavaa ja motivoivaa sisältöä. Sen sijaan sisältöä pitäisi
tarkastella aina oppilaslähtöisesti ja lopusta alkuun, eli tukien oppilasta tuottamaan haluamansa oppimistulos itsessään. Näin osataan tuottaa sisältöä, joka
vastaa oppilaan todelliseen ongelmaan, ottaa huomioon oppimista vaikeuttavat
tekijät ja motivoi ihmistä saavuttamaan haluamansa oppimistuloksen.
Koska keskityin omassa verkkokurssiprojektissani pääasiassa sisällön tuottamiseen, kurssin julkaisu ja markkinointi jäivät suurelta osin myös tämän opinnäytetyön aiheen ulkopuolelle. Ilmeni kuitenkin, että huolella ja kohdeyleisön kanssa
vuorovaikutuksessa suunniteltu verkkokurssi on myös helppo myydä ja markkinoida. Näitä kahta aihetta voisi kuitenkin tutkia jatkossa enemmän.
koulutuksesta poikkeaviksi strukturoiduiksi virtuaalisiksi oppimisohjelmiksi. Verkkokurssien tavoitteena on ohjata oppilaita opetettavaan aiheeseen liittyvään positiiviseen muutokseen. Kohdeyleisön ymmärtäminen, selkeiden kurssitavoitteiden asettaminen ja tehokkaan sekä vuorovaikutteisen opetusmateriaalin suunnittelu ovat keskeisiä onnistuneen verkkokurssin luomisen vaiheita.
Työn taustalla oli oma kiinnostukseni verkkokursseja kohtaan instrumenttiopetuksen mahdollisena muotona sekä sittemmin oma verkkokurssiprojektini, jota tarkastelin myös tässä opinnäytetyössä. Työn tavoitteena oli saada selville verkkokurssien vahvuudet ja heikkoudet suhteessa perinteiseen instrumenttiopetukseen, selvittää onnistuneen verkkokurssin keskeisimmät periaatteet ja komponentit, sekä antaa lukijalle selkeää ja syvälle menevää tietoa verkkokurssin
suunnittelemisesta ja toteuttamisesta. Työn tietoperustana toimivat omat kokemukseni verkkokurssien kanssa, sekä erilaiset kirja-, aikakauslehti- ja nettilähteet
pedagogiaan, teknologiaan ja yrittäjyyteen liittyen. Pyrin vertaamaan omia kokemuksiani ja verkkokurssin suunnitteluprosessiani lähteiden tarjoamaan tietoon, ja
koostamaan niiden pohjalta suunnitelman siitä, miten toimiva verkkokurssi tulisi
toteuttaa.
Keskeisimpänä tuloksena ilmeni, että omalla verkkokurssillani käyttämäni, opettajakeskeinen alusta loppuun -lähestymistapa sisällön suunnittelussa ei ollut omiaan tuottamaan kiinnostavaa ja motivoivaa sisältöä. Sen sijaan sisältöä pitäisi
tarkastella aina oppilaslähtöisesti ja lopusta alkuun, eli tukien oppilasta tuottamaan haluamansa oppimistulos itsessään. Näin osataan tuottaa sisältöä, joka
vastaa oppilaan todelliseen ongelmaan, ottaa huomioon oppimista vaikeuttavat
tekijät ja motivoi ihmistä saavuttamaan haluamansa oppimistuloksen.
Koska keskityin omassa verkkokurssiprojektissani pääasiassa sisällön tuottamiseen, kurssin julkaisu ja markkinointi jäivät suurelta osin myös tämän opinnäytetyön aiheen ulkopuolelle. Ilmeni kuitenkin, että huolella ja kohdeyleisön kanssa
vuorovaikutuksessa suunniteltu verkkokurssi on myös helppo myydä ja markkinoida. Näitä kahta aihetta voisi kuitenkin tutkia jatkossa enemmän.