Palvelualan yrityksille suunnatut ohjeet LGBTQ+-ystävällisten palveluiden kehittämiseen : inklusiivinen Rovaniemi
Kants, Riikka; Kaikkonen, Jenna; Kiistala, Jenna (2024)
Kants, Riikka
Kaikkonen, Jenna
Kiistala, Jenna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931495
Tiivistelmä
Tämän artikkelimuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli tarjota yrityksille käytännön neuvoja inklusiivisuuden edistämiseen ja LGBTO+-ystävällisten palveluiden kehittämiseen osana omaa liiketoimintaansa. Opinnäytetyöhön koottiin käytäntöjä, miten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt voidaan huomioida paremmin palvelutilanteessa ja yrityksen viestinnässä. Projekti toteutettiin yhteistyössä Rovaniemen Seta ry:n kanssa.
Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli selvittää sateenkaarimatkailijoiden näkemyksiä ja kokemuksia Rovaniemen alueen palveluista ja viestintäilmapiiristä. Aineistoa kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä. Kyselytutkimuksen aineisto kartoitti Rovaniemen inklusiivisuustasoa, kooten samalla yhteen konkreettisia kehityssuunnitelmia yritystoimintaan.
Tulokset osoittivat, että palveluissa on parantamisen varaa, mutta myös myönteisiä piirteitä on havaittavissa. Sateenkaarimatkailijat kokivat, että ilmapiiri on enimmäkseen avoin, mutta he toivoivat Rovaniemen alueen palveluntarjoajilta enemmän avointa viestintää sekä asiakaspalvelua, joka huomioi heidät paremmin. Tarpeiden ymmärtämisen, näkyvän tuen ja hyväksynnän ilmaisemisen tärkeys korostui myös kyselytutkimuksen vastauksissa.
Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli selvittää sateenkaarimatkailijoiden näkemyksiä ja kokemuksia Rovaniemen alueen palveluista ja viestintäilmapiiristä. Aineistoa kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä. Kyselytutkimuksen aineisto kartoitti Rovaniemen inklusiivisuustasoa, kooten samalla yhteen konkreettisia kehityssuunnitelmia yritystoimintaan.
Tulokset osoittivat, että palveluissa on parantamisen varaa, mutta myös myönteisiä piirteitä on havaittavissa. Sateenkaarimatkailijat kokivat, että ilmapiiri on enimmäkseen avoin, mutta he toivoivat Rovaniemen alueen palveluntarjoajilta enemmän avointa viestintää sekä asiakaspalvelua, joka huomioi heidät paremmin. Tarpeiden ymmärtämisen, näkyvän tuen ja hyväksynnän ilmaisemisen tärkeys korostui myös kyselytutkimuksen vastauksissa.