Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Brändikokemuksen muotoilun suunnitteluprosessin johtaminen

Kiuru, Timo (2024)

 
Avaa tiedosto
Kiuru_Timo.pdf (2.242Mt)
Lataukset: 


Kiuru, Timo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231945
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvaa brändikokemuksen suunnitteluprosessin luomista muotoilujohtamisen työkaluna työelämälähtöisenä toimeksiantona. Tavoitteena oli kehittää prosessia brändikokemuksen suunnittelemiselle. Ratkaisu toteutettiin The Unthinkable - kokemusmuotoilutoimistolle, joka halusi vahvistaa tuotekehitystoimintaansa ja asiantuntija- asemaansa muotoiluajattelun avulla — hyödyntäen palvelumuotoilua ja yhteiskehittämisen menetelmiä. Tavoitteena oli edistää järjestelmällistä, asiakaskeskeistä lähestymistapaa, tavoitteellisuutta ja sidosryhmäyhteistyötä osana brändikokemuksen suunnittelua.

Työssä perehdyttiin kokemusmuotoiluun, palvelumuotoiluun, yhteiskehittämiseen, muotoilujohtamiseen ja muotoiluajatteluun. Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääasiassa toimialan asiantuntijoille suunnattuja kyselyjä ja tutkimustyöpajaa. Kerättyä tietoa ja havaintoja analysoitiin erilaisilla palvelumuotoilun menetelmillä. Ne kiteytettiin suunnitteluajureiksi, jotka toimivat ideoinnin ja konseptoinnin perustana. Tulokset osoittivat tarpeen vahvemmalle asiakaskeskeisyydelle, tavoitteellisuudelle ja sidosryhmien osallistamiselle. Työssä sivutaan suunnitteluprosessiin linkittyvää ideoiden haurautta, kulttuurieroja projektitiimissä ja käyttäjien keskuudessa sekä teoreettisia malleja siitä, mikä tekee kokemuksesta mahdollisimman puhuttelevan käyttäjilleen, vaikka ne rajattiin pois varsinaisesta tutkimuskysymyksestä.

Ratkaisumalli muotoutui palvelumuotoiluprosessin kautta, mihin sisältyi ratkaisun kehitysversioiden iterointia ja prototypointia. Tuloksena syntyi British Design Councilin (n.d.) tuplatimantti-malliin pohjautuva innovointiprosessi. Se tarjoaa työkaluja ja menetelmiä, joita voidaan hyödyntää suunnittelun eri vaiheissa. Prosessikaaviota noudattamalla toimeksiantaja voi johtaa tavoitteellisia, käyttäjälähtöisiä ja sidosryhmiäsitouttavia brändikokemuksen suunnitteluprojekteja järjestelmällisellä ja tuloksellisella tavalla, joka tukee brändikokemuksen vahvuuksia markkinointikanavana ja vahvistaa toimeksiantajan globaalia ajatusjohtajapositiota.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste