Laatua ja vaikuttavuutta ympärivuorokautisen palveluasumisen ympäristössä : RAI-tiedon hyödyntäminen johtamisessa
Kolin, Pauliina (2024)
Kolin, Pauliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231948
Tiivistelmä
Suomessa väestörakenne muuttuu ja ikääntyneiden määrä kasvaa. Väestöennusteen mukaan vuonna 2030 yli 75-vuotiaita arvioidaan olevan jo noin 780 000. Tämä tarkoittaa palvelujen tarpeen lisääntymistä. Jotta palvelut, hoito ja hoiva olisi vaikuttavaa, niiden laatua tulee seurata. Suunnitelmallinen ja systemaattinen laadunhallinta pitää sisällään muun muassa tiedolla johtamista ja onnistunutta omavalvontaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten aktiivisesti toimeksiantajan (Attendo Oy) käytössä oleva laadunhallintaa varten luotu työkalu on otettu käyttöön ja onko sillä ollut vaikutusta hoidon ja hoivan laatuun. Tavoitteena oli tutkia, kokevatko yrityksen lähiesihenkilöt tiedolla johtamisen ja laadunhallinnan tärkeiksi osa-alueiksi omassa työssään.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisenä kyselynä, joka oli kohdennettu kaikille Attendo Oy:n ympärivuorokautisen palveluasumisen johtajille (n=246). Kysely oli avoinna yhteensä neljän viikon ajan touko-kesäkuussa ja elo-syyskuussa 2024. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sekä yrityksen oma työkalu että RAI-järjestelmä olivat osittain otettu käyttöön johtamisen tueksi. Eniten järjestelmiä hyödynnettiin kuukausitasolla. Vaikutus hoidon laatuun näkyi kuntouttavien aktiviteettien (toimintakykyä ylläpitävä työote), asukkaiden osallisuuden ja ravitsemuksen osalta. Johtajat kokivat laadunhallinnan ja tiedolla johtamisen tärkeiksi periaatteiksi omassa työssään, mutta se ei vielä näkynyt täysin käytännön tasolla. Pohdittavaksi nousi myös johtajien oma RAI-osaaminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten aktiivisesti toimeksiantajan (Attendo Oy) käytössä oleva laadunhallintaa varten luotu työkalu on otettu käyttöön ja onko sillä ollut vaikutusta hoidon ja hoivan laatuun. Tavoitteena oli tutkia, kokevatko yrityksen lähiesihenkilöt tiedolla johtamisen ja laadunhallinnan tärkeiksi osa-alueiksi omassa työssään.
Opinnäytetyö toteutettiin sähköisenä kyselynä, joka oli kohdennettu kaikille Attendo Oy:n ympärivuorokautisen palveluasumisen johtajille (n=246). Kysely oli avoinna yhteensä neljän viikon ajan touko-kesäkuussa ja elo-syyskuussa 2024. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sekä yrityksen oma työkalu että RAI-järjestelmä olivat osittain otettu käyttöön johtamisen tueksi. Eniten järjestelmiä hyödynnettiin kuukausitasolla. Vaikutus hoidon laatuun näkyi kuntouttavien aktiviteettien (toimintakykyä ylläpitävä työote), asukkaiden osallisuuden ja ravitsemuksen osalta. Johtajat kokivat laadunhallinnan ja tiedolla johtamisen tärkeiksi periaatteiksi omassa työssään, mutta se ei vielä näkynyt täysin käytännön tasolla. Pohdittavaksi nousi myös johtajien oma RAI-osaaminen.