Syyt työpaikkojen hakemiseen ja hakematta jättämiseen yrityksessä X
Jylkkä, Nette (2024)
Jylkkä, Nette
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131695
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat hakijoiden päätöksiin hakea tai olla hakematta töihin toimeksiantajayritys X:n työpaikkoihin. Tutkimuskysymyksinä olivat: Mitkä syyt houkuttelevat hakijoita hakemaan Yritys X:n työpaikkoja? Miksi jotkut päättävät olla hakematta? Miten rekrytointimarkkinointia voidaan tehostaa tutkimustulosten saatujen tietojen perusteella?
Tietoperusta keskittyi työnantajamielikuvan käsitteeseen sekä siihen vaikuttaviin tekijöihin, kuten yrityskulttuuriin, maineeseen ja sisäiseen viestintään. Lisäksi perehdyttiin rekrytointimarkkinointiin ja työnantajabrändäyksen periaatteisiin. Tutkimus toteutettiin määrällisin menetelmin ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi yhteensä 246 henkilöä. Eettisyyden ja luotettavuuden varmistaminen oli tutkimuksessa keskeistä, jotta tulokset olisivat hyväksyttäviä ja oikeudenmukaisia.
Tutkimustulokset osoittivat, että palkan ja työntekijäetujen kilpailukyky, työpaikan sijainti sekä mahdollisuus urakehitykseen olivat keskeisiä vetovoimatekijöitä, joiden avulla Yritys X vahvistaisi työnantajamielikuvaansa. Suurimmiksi hakemisen esteiksi nousivat työtehtävien ja työpaikkojen kiinnostuksen puute. NPS suosittelumittari paljasti, että työnantajamielikuva oli pääosin positiivinen, mutta parannettavaa oli erityisesti työntekijäkokemuksessa. Tulosten perusteella Yritys X voi tehostaa sosiaalisen median näkyvyyttään sekä rekrytointimarkkinointiaan korostamalla työpaikkamahdollisuuksien monipuolisuutta, palkitsevuutta ja kehittämismahdollisuuksia. Näiden toimenpiteiden odotetaan lisäävän yrityksen houkuttelevuutta työnantajana ja tukevan sen asemaa alueellaan vahvana ja luotettavana työpaikkana.
Tietoperusta keskittyi työnantajamielikuvan käsitteeseen sekä siihen vaikuttaviin tekijöihin, kuten yrityskulttuuriin, maineeseen ja sisäiseen viestintään. Lisäksi perehdyttiin rekrytointimarkkinointiin ja työnantajabrändäyksen periaatteisiin. Tutkimus toteutettiin määrällisin menetelmin ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi yhteensä 246 henkilöä. Eettisyyden ja luotettavuuden varmistaminen oli tutkimuksessa keskeistä, jotta tulokset olisivat hyväksyttäviä ja oikeudenmukaisia.
Tutkimustulokset osoittivat, että palkan ja työntekijäetujen kilpailukyky, työpaikan sijainti sekä mahdollisuus urakehitykseen olivat keskeisiä vetovoimatekijöitä, joiden avulla Yritys X vahvistaisi työnantajamielikuvaansa. Suurimmiksi hakemisen esteiksi nousivat työtehtävien ja työpaikkojen kiinnostuksen puute. NPS suosittelumittari paljasti, että työnantajamielikuva oli pääosin positiivinen, mutta parannettavaa oli erityisesti työntekijäkokemuksessa. Tulosten perusteella Yritys X voi tehostaa sosiaalisen median näkyvyyttään sekä rekrytointimarkkinointiaan korostamalla työpaikkamahdollisuuksien monipuolisuutta, palkitsevuutta ja kehittämismahdollisuuksia. Näiden toimenpiteiden odotetaan lisäävän yrityksen houkuttelevuutta työnantajana ja tukevan sen asemaa alueellaan vahvana ja luotettavana työpaikkana.