"Kiireetöntä kuulumisten vaihtoa ja aitoa kohtaamista" : kasvatusyhteistyö varhaiskasvatuksessa huoltajien näkökulmasta
Tuovinen, Veera (2024)
Tuovinen, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232096
Tiivistelmä
Kasvatusyhteistyö on tärkeä osa varhaiskasvatusta, joka sisältää myös huoltajien osallisuuden. Varhaiskasvatuksessa toimitaan yhteistyössä huoltajien kanssa päivittäin lapsen etu ja tarpeet huomioiden. Opinnäytetyössä selvitettiin, kuinka kasvatusyhteistyö
toteutuu varhaiskasvatuksessa huoltajien näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin huoltajien kokemuksia ja kehittämisideoita kasvatusyhteistyön toteutumisesta varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus kasvatusyhteistyön toteutumisesta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Vieremän kunnan varhaiskasvatus. Opinnäytetyö toteutettiin Vieremän kunnan varhaiskasvatuksen yhdessä päiväkotiryhmässä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin sähköpostitse jokaiselle huoltajalle. Aineiston sisällönanalyysissä käytettiin aineistolähtöistä eli induktiivista sisällönanalyysiä. Tutkimuskysymyksinä olivat 1. Mitkä asiat tekevät huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön välisestä kasvatusyhteistyöstä hyvän ja toimivan? ja 2. Mitä kehitettävää on huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön välisessä kasvatusyhteistyössä?
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että yhteistyö huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön välillä toimii hyvin. Huoltajien mukaan vuorovaikutus, tiedonkulku, henkilöstön ja ryhmän pysyvyys, henkilöstön ammattitaito, huoltajien mielipiteiden huomioiminen ja yhteiset tapahtumat tekevät kasvatusyhteistyöstä hyvän ja toimivan. Kasvatusyhteistyön kehittämisideoita olivat tiedonkulku, lapsen varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelun ajankohta, yhteiset tapahtumat, huoltajien mielipiteiden huomioiminen, henkilöstön osaamisen kehittäminen ja sovellukset ja sähköiset kyselyt.
Varhaiskasvatus saa tärkeää tietoa huoltajien kokemuksista kasvatusyhteistyöstä. Tutkimuksesta tuotetun tiedon avulla varhaiskasvatus pystyy kehittämään huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön välistä kasvatusyhteistyötä huomioimalla kehittämisideat varhaiskasvatuksen toiminnassa. Jatkotutkimusideana voisi esittää tutkimuksen tekemistä myös muihin Vieremän kunnan varhaiskasvatuksen päiväkotiryhmiin tai tutkimusta kasvatusyhteistyöstä varhaiskasvatuksen henkilöstön näkökulmasta.
toteutuu varhaiskasvatuksessa huoltajien näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin huoltajien kokemuksia ja kehittämisideoita kasvatusyhteistyön toteutumisesta varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus kasvatusyhteistyön toteutumisesta varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Vieremän kunnan varhaiskasvatus. Opinnäytetyö toteutettiin Vieremän kunnan varhaiskasvatuksen yhdessä päiväkotiryhmässä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin sähköpostitse jokaiselle huoltajalle. Aineiston sisällönanalyysissä käytettiin aineistolähtöistä eli induktiivista sisällönanalyysiä. Tutkimuskysymyksinä olivat 1. Mitkä asiat tekevät huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön välisestä kasvatusyhteistyöstä hyvän ja toimivan? ja 2. Mitä kehitettävää on huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön välisessä kasvatusyhteistyössä?
Tutkimustuloksista voidaan todeta, että yhteistyö huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön välillä toimii hyvin. Huoltajien mukaan vuorovaikutus, tiedonkulku, henkilöstön ja ryhmän pysyvyys, henkilöstön ammattitaito, huoltajien mielipiteiden huomioiminen ja yhteiset tapahtumat tekevät kasvatusyhteistyöstä hyvän ja toimivan. Kasvatusyhteistyön kehittämisideoita olivat tiedonkulku, lapsen varhaiskasvatussuunnitelmakeskustelun ajankohta, yhteiset tapahtumat, huoltajien mielipiteiden huomioiminen, henkilöstön osaamisen kehittäminen ja sovellukset ja sähköiset kyselyt.
Varhaiskasvatus saa tärkeää tietoa huoltajien kokemuksista kasvatusyhteistyöstä. Tutkimuksesta tuotetun tiedon avulla varhaiskasvatus pystyy kehittämään huoltajien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön välistä kasvatusyhteistyötä huomioimalla kehittämisideat varhaiskasvatuksen toiminnassa. Jatkotutkimusideana voisi esittää tutkimuksen tekemistä myös muihin Vieremän kunnan varhaiskasvatuksen päiväkotiryhmiin tai tutkimusta kasvatusyhteistyöstä varhaiskasvatuksen henkilöstön näkökulmasta.