Koivunmahlajuoman tuotekehitys : case: metsistä ja luonnontuotteista liiketoimintaa -hanke
Lehikoinen, Miia (2024)
Lehikoinen, Miia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232082
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi MELLI-hanke eli Metsistä ja luonnontuotteista liiketoimintaa -hanke. Hankkeen yhtenä tavoitteena oli edistää metsistä saatavien luonnontuotteiden käyttöä ja saatavuutta. Tällä hetkellä koivunmahla on Suomen alueella alihyödynnetty, vaikka kyseessä on luonnon tarjoama kivennäis- ja hivenaineita sisältävä terveellinen luonnontuote. Tässä työssä keskityttiin luonnontuotteista koivunmahlan käyttömahdollisuuksiin juomatuotteena. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää koivunmahlan kysyntää, sekä lisätä tietoisuutta koivunmahlasta selvittämällä sen ostohalukkuutta kuluttajissa. Tutkimustuloksien pohjalta, luotiin kuluttajien tarpeisiin vastaava alkoholiton juomasekoitus koivunmahlajuomasta.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen eli produktiivinen työ. Alkuun perehdyttiin teoriaan aiheista, jonka jälkeen selvitettiin kuluttajien ostohalukkuutta koivunmahlajuomia kohtaan määrällisellä eli kvantitatiivisella kyselytutkimuksella. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisellä Webropol-kyselyllä. Kyselyyn osallistujat pääsivät osallistumaan tuotteistamiseen vastaamalla erilaisiin kysymyksiin, jotka pohjautuivat maistiaisena olleeseen koivunmahlajuomaan. Tästä lopputuloksena syntyi kuluttajille suunnattu tuotekortti ja resepti koivunmahlajuomasta valmistettuun alkoholittomaan juomasekoitukseen. Valmiille juomasekoitukselle tehtiin myös drinkkikortti, jonka avulla valmis tuote hinnoiteltiin. Tutkimus toteutettiin Matkailukeskus Kuopion Saanan ravintola-asiakkaille.
Tutkimuksesta saatiin selvitettyä millaisille alkoholittomille juomatuotteille olisi kysyntää. Kyselyyn saatiin vastauksia 131 kappaletta. Määrä ei anna välttämättä kokonaisvaltaista kuvaa kuluttajien tarpeista, mutta on hyvin suuntaa antava ja hyvä määrä opinnäytetyötä varten. Jatkotutkimusta voisi tehdä myös alkoholia sisältävistä juomatuotteista, jotta koivunmahlajuoman hyödyntäminen olisi mahdollisimman monipuolista ja tavoittaisi uusia kuluttajia laajentaen samalla markkinoita.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen eli produktiivinen työ. Alkuun perehdyttiin teoriaan aiheista, jonka jälkeen selvitettiin kuluttajien ostohalukkuutta koivunmahlajuomia kohtaan määrällisellä eli kvantitatiivisella kyselytutkimuksella. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisellä Webropol-kyselyllä. Kyselyyn osallistujat pääsivät osallistumaan tuotteistamiseen vastaamalla erilaisiin kysymyksiin, jotka pohjautuivat maistiaisena olleeseen koivunmahlajuomaan. Tästä lopputuloksena syntyi kuluttajille suunnattu tuotekortti ja resepti koivunmahlajuomasta valmistettuun alkoholittomaan juomasekoitukseen. Valmiille juomasekoitukselle tehtiin myös drinkkikortti, jonka avulla valmis tuote hinnoiteltiin. Tutkimus toteutettiin Matkailukeskus Kuopion Saanan ravintola-asiakkaille.
Tutkimuksesta saatiin selvitettyä millaisille alkoholittomille juomatuotteille olisi kysyntää. Kyselyyn saatiin vastauksia 131 kappaletta. Määrä ei anna välttämättä kokonaisvaltaista kuvaa kuluttajien tarpeista, mutta on hyvin suuntaa antava ja hyvä määrä opinnäytetyötä varten. Jatkotutkimusta voisi tehdä myös alkoholia sisältävistä juomatuotteista, jotta koivunmahlajuoman hyödyntäminen olisi mahdollisimman monipuolista ja tavoittaisi uusia kuluttajia laajentaen samalla markkinoita.