Asiakaskokemus kulttuuritapahtumassa
Hinkka, Tiina (2024)
Hinkka, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232113
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda yleiskuva asiakaskokemuksen muodostumisesta sekä sen mittaamisen keinoista. Teoriaosuus rakennettiin niin kirjallisuuslähteiden kuin ammattilaisten podcasteja kuuntelemalla. Tutkimuskohteena toimi Galleria Himmelblau, jossa pyrittiin selvittämään galleria-asiakkaan asiakaskokemusta. Tutkimusosuus toteutettiin taidegalleriaan kohdistuvalla asiakaskyselyllä, jonka tavoitteena oli kerätä tietoa asiakkaiden tuntemuksista sekä kokemuksista galleriaa kohtaan. Kysely toteutettiin sekä verkossa että paperiversiona syksyllä 2024. Aineistoa vertailtiin edellisvuonna samalta alueelta kerättyyn asiakaskyselyyn.
Kyselyn tuloksena saatiin yleiskuva taidegallerian asiakaskunnasta ja heidän mielipiteistään gallerian toimintaa kohtaan. Erityisesti asiakaskokemuksessa korostuivat näyttelyiden laadukkuuden sekä toimivien galleriatilojen arvostus. Kyselyn perusteella voitiin todeta, että gallerian asiakkaat ovat yleisesti ottaen erittäin tyytyväisiä taidegallerian toimintaan. Asiakkaat kokivat taidegallerian tarjoavan mielekkään ja laadukkaan kulttuurikokemuksen, mikä puolestaan lisäsi heidän halukkuuttaan suositella paikkaa muille.
Opinnäytteen tutkimusosuudesta voitiin tehdä johtopäätös, että kulttuurin parissa toimivat asiakkaat ovat usein lojaaleja ja suosittelevat mielellään hyväksi kokemiaan palveluja eteenpäin. Tästä voitiin päätellä, että silloin kun asiakkaat kokevat saavansa arvoa käynnistään, he todennäköisimmin jakavat kokemuksensa myös muille, mikä kasvattaa yrityksen näkyvyyttä ja houkuttelevuutta asiakkaiden keskuudessa. Tämän vuoksi asiakaskokemukseen panostaminen on tärkeä valinta, joka tukee pitkäaikaisia asiakassuhteita ja sitä myöden yrityksen arvoa.
Kyselyn tuloksena saatiin yleiskuva taidegallerian asiakaskunnasta ja heidän mielipiteistään gallerian toimintaa kohtaan. Erityisesti asiakaskokemuksessa korostuivat näyttelyiden laadukkuuden sekä toimivien galleriatilojen arvostus. Kyselyn perusteella voitiin todeta, että gallerian asiakkaat ovat yleisesti ottaen erittäin tyytyväisiä taidegallerian toimintaan. Asiakkaat kokivat taidegallerian tarjoavan mielekkään ja laadukkaan kulttuurikokemuksen, mikä puolestaan lisäsi heidän halukkuuttaan suositella paikkaa muille.
Opinnäytteen tutkimusosuudesta voitiin tehdä johtopäätös, että kulttuurin parissa toimivat asiakkaat ovat usein lojaaleja ja suosittelevat mielellään hyväksi kokemiaan palveluja eteenpäin. Tästä voitiin päätellä, että silloin kun asiakkaat kokevat saavansa arvoa käynnistään, he todennäköisimmin jakavat kokemuksensa myös muille, mikä kasvattaa yrityksen näkyvyyttä ja houkuttelevuutta asiakkaiden keskuudessa. Tämän vuoksi asiakaskokemukseen panostaminen on tärkeä valinta, joka tukee pitkäaikaisia asiakassuhteita ja sitä myöden yrityksen arvoa.