Digitaalinen markkinointisuunnitelma yritykselle Lähdeporaus
Lehikoinen, Nea (2024)
Lehikoinen, Nea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232036
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda maarakennusalan toimeksiantoyritykselle Lähdeporaus digitaalisen markkinoinnin suunnitelma. Lähdeporaus on erikoistunut vesi- ja maalämpökaivojen poraamiseen ja tarjoaakin muita palveluita kaivojen poraamisen lisäksi. Tarkoituksena oli, että yritys voi suunnitelman avulla päästä digitaalisen markkinoinnin kanssa alkuun, sekä saa ensimmäiset vaiheet ja ideat sen aloittamiseen. Toimeksiantajalle toteutettu digimarkkinointisuunnitelma on rajattu sosiaalisen median kanaviin Instagramiin ja Facebookiin, sekä lisäksi hakukoneoptimointiin, jonka avulla halutaan parantaa yrityksen näkyvyyttä sekä tunnettavuutta. Työ on ajankohtainen toimeksiantajayritykselle, sillä heidän markkinointitoimenpiteensä ovat vielä hyvin vähäisiä ja markkinoinnin, erityisesti digimarkkinoinnin, merkitys kasvaa jatkuvasti.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, menetelmäosiossa sekä varsinaisesta digitaalisen markkinoinnin suunnitelmasta, joissa nämä osiot tukevat ja täydentävät toinen toisiaan. Tietoperusta perustuu alan kirjallisuuteen sekä muihin ajankohtaisiin lähteisiin. Tietoperusta koostuu kahdesta pääluvusta, jossa toisessa käsitellään digitaalista markkinointia ja toisessa käydään läpi SOSTAC-mallia. Digitaalista markkinointia käsittelevässä luvussa käsitellään yleistä sekä markkinoinnista, että digimarkkinoinnista, digimarkkinoinnin keinoista, markkinoinnista sosiaalisessa mediassa, hakukoneoptimointia sekä sisältömarkkinointia. SOSTAC-mallin luvussa käydään läpi mikä malli on ja mitä eri mallin osa-alueet tarkoittavat sekä mahdollisia työkaluja, joita osa-alueissa käytetään apuna.
Menetelmäosiossa perehdytään toimeksiantajayritykseen sekä alaan tarkemmin. Luku käsittelee käytettyä menetelmää, eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, sekä sen avulla toteutettua toimeksiantajan haastattelua. Haastattelu oli muodoltaan teemahaastattelu, joka toteutettiin toimeksiantajan toimistolla sekä johon oli valmisteltu etukäteen haastattelurunko sekä itse haastattelukysymykset.
Työn viidennessä luvussa, eli toiminnallisessa osuudessa luotiin toimeksiantajayritykselle digitaalinen markkinointisuunnitelma tietoperustassa käsitellyn SOSTAC-mallin mukaisesti. Toiminnallinen osuus keskustelee yhdessä tietoperustan kanssa, jotta työ on mahdollisimman yhtenäinen sekä luotettava. Luku käsittelee alan markkinoiden sekä itse toimeksiantajayrityksen nykytilaa, asetettiin tavoitteet digimarkkinoinnille, luotiin strategiat ja taktiset valinnat antamaan työlle raamit, joiden perusteella määriteltiin toimenpiteet vuosikellon ja kuukausikalenterin avulla, ja viimeisenä annettiin ehdotuksia eri mittareista sekä työkaluista, joilla voi seurata tavoitteiden saavuttamista. Produktin toteutuksessa otettiin huomioon toimeksiantajayrityksen toiveet ja resurssit, jonka mukaan suunnitelma toteutettiin. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin elokuussa 2024 ja työ valmistui ajallaan marraskuun loppupuolella 2024.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö koostuu tietoperustasta, menetelmäosiossa sekä varsinaisesta digitaalisen markkinoinnin suunnitelmasta, joissa nämä osiot tukevat ja täydentävät toinen toisiaan. Tietoperusta perustuu alan kirjallisuuteen sekä muihin ajankohtaisiin lähteisiin. Tietoperusta koostuu kahdesta pääluvusta, jossa toisessa käsitellään digitaalista markkinointia ja toisessa käydään läpi SOSTAC-mallia. Digitaalista markkinointia käsittelevässä luvussa käsitellään yleistä sekä markkinoinnista, että digimarkkinoinnista, digimarkkinoinnin keinoista, markkinoinnista sosiaalisessa mediassa, hakukoneoptimointia sekä sisältömarkkinointia. SOSTAC-mallin luvussa käydään läpi mikä malli on ja mitä eri mallin osa-alueet tarkoittavat sekä mahdollisia työkaluja, joita osa-alueissa käytetään apuna.
Menetelmäosiossa perehdytään toimeksiantajayritykseen sekä alaan tarkemmin. Luku käsittelee käytettyä menetelmää, eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, sekä sen avulla toteutettua toimeksiantajan haastattelua. Haastattelu oli muodoltaan teemahaastattelu, joka toteutettiin toimeksiantajan toimistolla sekä johon oli valmisteltu etukäteen haastattelurunko sekä itse haastattelukysymykset.
Työn viidennessä luvussa, eli toiminnallisessa osuudessa luotiin toimeksiantajayritykselle digitaalinen markkinointisuunnitelma tietoperustassa käsitellyn SOSTAC-mallin mukaisesti. Toiminnallinen osuus keskustelee yhdessä tietoperustan kanssa, jotta työ on mahdollisimman yhtenäinen sekä luotettava. Luku käsittelee alan markkinoiden sekä itse toimeksiantajayrityksen nykytilaa, asetettiin tavoitteet digimarkkinoinnille, luotiin strategiat ja taktiset valinnat antamaan työlle raamit, joiden perusteella määriteltiin toimenpiteet vuosikellon ja kuukausikalenterin avulla, ja viimeisenä annettiin ehdotuksia eri mittareista sekä työkaluista, joilla voi seurata tavoitteiden saavuttamista. Produktin toteutuksessa otettiin huomioon toimeksiantajayrityksen toiveet ja resurssit, jonka mukaan suunnitelma toteutettiin. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin elokuussa 2024 ja työ valmistui ajallaan marraskuun loppupuolella 2024.