Energy Concepts of the Port of Vaasa
Ekström, Elmeri; Marjanen, Oskari (2024)
Ekström, Elmeri
Marjanen, Oskari
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231951
Tiivistelmä
Tutkimus suoritettiin osana VASEKin Sustainable and smart port of the future -projektia, jossa tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suurteholatauskentän mahdollisuutta Vaasan satamassa, vedyn tankkausta yleisellä tasolla, merenkulun tulevaisuuden polttoaineita ja tulevia lainsäädäntöjä näihin liittyen, tuottaen tutkimuksesta tiekartta satamalle käytettäväksi.
Työtä lähdettiin tekemään tutkimalla teknologian kehitystä ja eri alojen, kuten logistiikan, merenkulun, sekä latausinfrastruktuurin yrityksiä haastattelemalla. Suurteholatauskentän tutkimus suoritettiin haastattelemalla paikallisesti toimivia logistiikkayrityksiä heidän mielipiteitään ja näkemyksiään kuunnellen. Myös lainsäädännön vaatimuksia sovellettiin saatuihin tietoihin.
Tutkimuksessa havaittiin, että suurteholatauskenttä ei olisi tällä hetkellä ajankohtainen investointi satamalle, koska käyttöä logistiikan toimijoilta ei vielä ole ja mahdollinen asiakasryhmä pitäisi määrittää tarkemmin tilanpuutteen vuoksi satamassa. Merenkulun polttoaineissa selvitimme tulevaisuuden näkymiä ja onnistuimme tutkimaan laajasti mitkä tekijät vaikuttavat polttoaine-teknologiaan ja käyttömahdollisuuksiin nyt ja tulevaisuudessa. Myös tiekartta satamalle lainsäädännöistä valmistui. Vedyn tankkauksesta emme onnistuneet haastattelemaan yrityksiä, emmekä saaneet tarkkaa tietoa vetytankkausinfrastruktuurin hinnasta, mutta saimme hinta-arvioita vetytankkausasemista. This research was conducted as a part of VASEK’s “Sustainable and smart port of the future” project. The purpose of the study was to explore the feasibility of a high-power charging station at the port of Vaasa, examine hydrogen refueling in general, assess the future maritime fuels, and to review upcoming regulations related to these topics. Finally, our goal was to produce a roadmap of the up-coming requirements for the port to use.
The research began by investigating technological developments and conducting interviews with companies in various sectors such as logistics, maritime, and charging infrastructure. Local logistics companies were interviewed to gather their opinions and insights on the high-power charging station. Legislative requirements were also taken into consideration.
The study found that a high-power charging field is not currently a timely investment for the port, as there is no demand from logistics operators at the moment. Furthermore, the potential customer group needs to be better defined due to limited space at the port. Regarding maritime fuels, the study yielded promising direction-setting results, and a regulatory roadmap for the port was completed. However, the study was unable to secure interviews regarding hydrogen refueling and did not obtain exact costs for hydrogen refueling infrastructure, though it did receive price estimates for hydrogen refueling stations.
Työtä lähdettiin tekemään tutkimalla teknologian kehitystä ja eri alojen, kuten logistiikan, merenkulun, sekä latausinfrastruktuurin yrityksiä haastattelemalla. Suurteholatauskentän tutkimus suoritettiin haastattelemalla paikallisesti toimivia logistiikkayrityksiä heidän mielipiteitään ja näkemyksiään kuunnellen. Myös lainsäädännön vaatimuksia sovellettiin saatuihin tietoihin.
Tutkimuksessa havaittiin, että suurteholatauskenttä ei olisi tällä hetkellä ajankohtainen investointi satamalle, koska käyttöä logistiikan toimijoilta ei vielä ole ja mahdollinen asiakasryhmä pitäisi määrittää tarkemmin tilanpuutteen vuoksi satamassa. Merenkulun polttoaineissa selvitimme tulevaisuuden näkymiä ja onnistuimme tutkimaan laajasti mitkä tekijät vaikuttavat polttoaine-teknologiaan ja käyttömahdollisuuksiin nyt ja tulevaisuudessa. Myös tiekartta satamalle lainsäädännöistä valmistui. Vedyn tankkauksesta emme onnistuneet haastattelemaan yrityksiä, emmekä saaneet tarkkaa tietoa vetytankkausinfrastruktuurin hinnasta, mutta saimme hinta-arvioita vetytankkausasemista.
The research began by investigating technological developments and conducting interviews with companies in various sectors such as logistics, maritime, and charging infrastructure. Local logistics companies were interviewed to gather their opinions and insights on the high-power charging station. Legislative requirements were also taken into consideration.
The study found that a high-power charging field is not currently a timely investment for the port, as there is no demand from logistics operators at the moment. Furthermore, the potential customer group needs to be better defined due to limited space at the port. Regarding maritime fuels, the study yielded promising direction-setting results, and a regulatory roadmap for the port was completed. However, the study was unable to secure interviews regarding hydrogen refueling and did not obtain exact costs for hydrogen refueling infrastructure, though it did receive price estimates for hydrogen refueling stations.