Lyhytvideoiden hyödyntäminen B2B-markkinoinnissa IT-alalla
Joel, Kiiskinen (2024)
Joel, Kiiskinen
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231784
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka hyödyntää lyhytvideoita B2B-markkinoinnnissa IT-alalla. Tavoitteena oli tuoda ilmi, miten eri videomuotoja voidaan käyttää markkinoinnissa, millä sosiaalisen median alustoilla niitä käytetään sekä minkälaisia eroavaisuuksia kanavilla on. Opinnäytetyö tuo esiin erilaiset videomuodot, ymmärrystä lyhytvideoiden mahdollisuuksista sekä analyysin eri sosiaalisen median kanavista.
Opinnäytetyö perustuu laadulliseen tutkimukseen ja aineisto on kerätty systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Tutkimusaineiston pohjana on alan kirjallisuus, aikaisemmin tehnyt tutkimukset ja artikkelit sekä sosiaalinen media. Keskeisimmät käsitteet ovat B2B-markkinointi, lyhytvideo ja sosiaalinen media.
Tutkimuksen tulosten perusteella, onnistunut lyhytvideo B2B-markkinoinnissa vaatii tarkkaa suunnittelua. Suurimmat sekä tärkeimmät huomioon otettavat seikat ovat lyhytvideon sisältö ja sen tavoite, että sosiaalisenmedian kanavat, joissa tarkoitus tavoittaa omat asiakkaat. Lyhytvideoiden tekemisessä on tärkeää ottaa huomioon asiakkaiden kiinnostuksen kohteet ja tarpeet.
Tutkimus hyödyttää IT-alan yrityksiä, jotka toimivat B2B-markkinoilla, etenkin B2B-markkinoinnista vastaavia eli markkinointitiimejä ja markkinointipäällikköä. Tutkimuksen avulla he saavat neuvoja ja konkreettista tietoa siitä, miten hyödyntää lyhytvideoita B2B-markkinoinnissa.
Opinnäytetyö perustuu laadulliseen tutkimukseen ja aineisto on kerätty systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Tutkimusaineiston pohjana on alan kirjallisuus, aikaisemmin tehnyt tutkimukset ja artikkelit sekä sosiaalinen media. Keskeisimmät käsitteet ovat B2B-markkinointi, lyhytvideo ja sosiaalinen media.
Tutkimuksen tulosten perusteella, onnistunut lyhytvideo B2B-markkinoinnissa vaatii tarkkaa suunnittelua. Suurimmat sekä tärkeimmät huomioon otettavat seikat ovat lyhytvideon sisältö ja sen tavoite, että sosiaalisenmedian kanavat, joissa tarkoitus tavoittaa omat asiakkaat. Lyhytvideoiden tekemisessä on tärkeää ottaa huomioon asiakkaiden kiinnostuksen kohteet ja tarpeet.
Tutkimus hyödyttää IT-alan yrityksiä, jotka toimivat B2B-markkinoilla, etenkin B2B-markkinoinnista vastaavia eli markkinointitiimejä ja markkinointipäällikköä. Tutkimuksen avulla he saavat neuvoja ja konkreettista tietoa siitä, miten hyödyntää lyhytvideoita B2B-markkinoinnissa.