Elämäntapojen vaikutukset ostopäätökseen ruokaravintolassa
Manninen, Ranja (2024)
Manninen, Ranja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332204
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten ravitsemussuositukset, kuluttajien ostokäyttäytyminen ja emotionaalinen syöminen liittyvät asiakkaiden eri valintoihin. Työn toimeksiantajana toimii Osuuskauppa Arina, Sokos Hotel Arina ja tämän alla toimivat ravintolat Amarillo Oulu ja VENN Oulu.
Kyselyä varten teoreettinen viitekehys kasattiin kolmesta aiheesta: ravitsemussuositukset, kuluttajan osto-prosessi ja emotionaalinen syöminen. Ravitsemussuosituksissa keskityttiin vuoden 2023 pohjoismaisiin ravit-semussuosituksiin ja niistä nousseisiin kohokohtiin. Kuluttajien ostoprosessissa perehdyttiin eri tekijöihin, jotka vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen. Tunteiden vaikutusta ruoan määrään ja sen laatuun tarkastel-tiin emotionaalisen syömisen osalta.
Opinnäytetyön kysely toteutettiin määrällisellä eli kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Kyselyyn vastasi Amarillo Oulun ja VENN Oulun asiakkaat aikavälillä 09.-16.04.2024. Kysely löytyi ravintoloiden pöydistä pa-perisena QR-koodina saatekirjeen kanssa. Saatekirjeessä käytiin läpi kyselyn aihe sekä kyselyyn vastaajien vapaaehtoisuus. Kirjeessä kerrottiin vastaajille kyselyn olevan täysin anonyymi. Kyselyyn vastasi 122 henki-löä.
Tutkimuksen tulokset olivat yhteneväisiä teoreettisen viitekehyksen kanssa. Vastaajissa oli jakaumaa ravit-semussuositusten ymmärryksestä ja niiden noudattamisesta. Ostokäyttäytymisessä nousi huomiona, kuinka usein kyselyyn vastaajat asioivat ruokaravintolassa. Emotionaalisessa syömisessä nousi tunteiden merkittä-vä vaikutus ruoan määrään sekä laatuun.
Kyselyn vastausten analysoinnin jälkeen ravintoloille annettiin yhtenä kehitysehdotuksena toteuttaa suosit-telu asiakaskohtaisemmin. Lisäksi ravintoloita suositeltiin lisäämään ruokalistoilleen kasvisruokavalioon so-pivia aterioita, jotta asiakkaiden päivittäinen ruokavalio olisi ravitsemussuositusten mukaisempi. On syytä ottaa huomioon myös asiakaskokemusten ja asiakkaiden henkilökohtaisemman huomioinnin priorisointi, mikä lisäisi asiakkaiden positiivista ravintolakokemusta. Tällöin todennäköisyys palata kyseiseen ravintolaan uudestaan olisi suurempi.
Kyselyä varten teoreettinen viitekehys kasattiin kolmesta aiheesta: ravitsemussuositukset, kuluttajan osto-prosessi ja emotionaalinen syöminen. Ravitsemussuosituksissa keskityttiin vuoden 2023 pohjoismaisiin ravit-semussuosituksiin ja niistä nousseisiin kohokohtiin. Kuluttajien ostoprosessissa perehdyttiin eri tekijöihin, jotka vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen. Tunteiden vaikutusta ruoan määrään ja sen laatuun tarkastel-tiin emotionaalisen syömisen osalta.
Opinnäytetyön kysely toteutettiin määrällisellä eli kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Kyselyyn vastasi Amarillo Oulun ja VENN Oulun asiakkaat aikavälillä 09.-16.04.2024. Kysely löytyi ravintoloiden pöydistä pa-perisena QR-koodina saatekirjeen kanssa. Saatekirjeessä käytiin läpi kyselyn aihe sekä kyselyyn vastaajien vapaaehtoisuus. Kirjeessä kerrottiin vastaajille kyselyn olevan täysin anonyymi. Kyselyyn vastasi 122 henki-löä.
Tutkimuksen tulokset olivat yhteneväisiä teoreettisen viitekehyksen kanssa. Vastaajissa oli jakaumaa ravit-semussuositusten ymmärryksestä ja niiden noudattamisesta. Ostokäyttäytymisessä nousi huomiona, kuinka usein kyselyyn vastaajat asioivat ruokaravintolassa. Emotionaalisessa syömisessä nousi tunteiden merkittä-vä vaikutus ruoan määrään sekä laatuun.
Kyselyn vastausten analysoinnin jälkeen ravintoloille annettiin yhtenä kehitysehdotuksena toteuttaa suosit-telu asiakaskohtaisemmin. Lisäksi ravintoloita suositeltiin lisäämään ruokalistoilleen kasvisruokavalioon so-pivia aterioita, jotta asiakkaiden päivittäinen ruokavalio olisi ravitsemussuositusten mukaisempi. On syytä ottaa huomioon myös asiakaskokemusten ja asiakkaiden henkilökohtaisemman huomioinnin priorisointi, mikä lisäisi asiakkaiden positiivista ravintolakokemusta. Tällöin todennäköisyys palata kyseiseen ravintolaan uudestaan olisi suurempi.
