Kokemuksia kohokartoista näkövammaisten lasten perheissä : kysely näkövammaisten lasten perheille
Kurki, Kati (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332140
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kyselylomakkeella selvittää näkövammaisten lasten perheiltä, onko kohokartoista ollut apua ympäristön hahmottamiseen ja sen opettamiseen heidän näkövammaisille lapsilleen. Kysely toteutettiin netissä sähköisellä lomakkeella ja siihen vastattiin nimettömänä.
Näkövammaiset lapset ry:n toiminnanjohtaja lähetti kutsut kyselyyn Näkövammaiset lapset ry:n jäsenrekisterin sekä heidän sosiaalisten median ryhmien kautta kohderyhmälle. Kyselyyn tuli vastauksia viideltä perheeltä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko kohokartoista ollut hyötyä apuvälineenä ympäristön hahmottamiseen ja sen opettamiseen näkövammaisille lapsille. Lisäksi tavoitteena opinnäytetyössä oli lisätä tietoutta kohokartoista.
Kyselyn tulosten perusteella kohokartoista oli ollut hyötyä näkövammaisille lapsille koulussa ja erityisesti maantiedon opetuksessa. Vastausten mukaan perheet toivoivat enemmän kohokarttojen käyttöä kouluissa.
Jatkon kannalta olisi hyvä selvittää, voitaisiinko kohokarttamateriaalia lisätä muihinkin oppiaineisiin. Olisi myös hyvä selvittää, voitaisiinko kohokarttoja hyödyntää enemmän erilaisissa lasten käyttämissä sisä- ja ulkotiloissa.
Näkövammaiset lapset ry:n toiminnanjohtaja lähetti kutsut kyselyyn Näkövammaiset lapset ry:n jäsenrekisterin sekä heidän sosiaalisten median ryhmien kautta kohderyhmälle. Kyselyyn tuli vastauksia viideltä perheeltä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko kohokartoista ollut hyötyä apuvälineenä ympäristön hahmottamiseen ja sen opettamiseen näkövammaisille lapsille. Lisäksi tavoitteena opinnäytetyössä oli lisätä tietoutta kohokartoista.
Kyselyn tulosten perusteella kohokartoista oli ollut hyötyä näkövammaisille lapsille koulussa ja erityisesti maantiedon opetuksessa. Vastausten mukaan perheet toivoivat enemmän kohokarttojen käyttöä kouluissa.
Jatkon kannalta olisi hyvä selvittää, voitaisiinko kohokarttamateriaalia lisätä muihinkin oppiaineisiin. Olisi myös hyvä selvittää, voitaisiinko kohokarttoja hyödyntää enemmän erilaisissa lasten käyttämissä sisä- ja ulkotiloissa.
