Digitalisaatio järjestötyön tukena : digitaalisten ratkaisujen kehitystarve MLL:n Hämeen piirin ja alueen paikallisyhdistysten välisessä yhteistyössä
Cavén, Jarkko (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231944
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli digitaalisten ratkaisujen kehitystarvetta järjestötyössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää MLL:n Hämeen piirin ja alueen paikallisyhdistysten välistä yhteistyötä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa MLL:n Hämeen piirin ja sen toiminta-alueen paikallisyhdistyksen välisestä yhteistyöstä koskien digitaalisia alustoja.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön tietoperusta rakentui digitalisaation ja palvelumuotoilun käsitteille. Palvelumuotoilun prosessia hyödynnettiin opinnäytetyöprosessissa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka osoitettiin MLL:n Hämeen piirin alueen paikallisyhdistysten toimijoille. Kyselyn tulokset analysoitiin teemoittelemalla.
Aineistosta nousi esiin kolme pääteemaa. Teemat olivat piirin antama ohjaus ja tuki, piirin viestintä sekä keskusjärjestön sähköiset järjestelmät. MLL:n Hämeen piirin ja paikallisyhdistysten välinen yhteistyö näyttäytyi pääosin sujuvana ja tarpeenmukaisena. Yhteydenotto piiriin näyttäytyi tarvekeskeisenä, ja valtaosin apua koettiin saadun tarvitulla tavalla. Haasteita näyttäytyi piirin järjestämissä, toimijoita yhteen kokoavissa tapaamisissa. Lähitapaamiset nähtiin etätapaamisia houkuttelevampina, vaikka niiden toteutumisessa ilmeni enemmän käytännön haasteita. Piirin viestintä nähtiin tarkoituksenmukaisena ja määrältään sopivana. Keskusjärjestön sähköisiin järjestelmiin liittyvä tuentarve liittyi paitsi teknisen ohjauksen tarpeeseen myös siihen, että yhdistystoimijat eivät välttämättä tunne tarjolla olevia työkaluja ja mahdollisuuksia.
MLL:n Hämeen piiri voi hyödyntää saavutettuja tuloksia osana toimintansa kehittämistä. Opinnäytetyöprosessissa muodostui kaksi jatkokehitysideaa, joita tarkemmin selvittämällä voitaisiin kehittää MLL:n Hämeen piirin ja alueen paikallisyhdistysten välistä yhteistyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön tietoperusta rakentui digitalisaation ja palvelumuotoilun käsitteille. Palvelumuotoilun prosessia hyödynnettiin opinnäytetyöprosessissa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka osoitettiin MLL:n Hämeen piirin alueen paikallisyhdistysten toimijoille. Kyselyn tulokset analysoitiin teemoittelemalla.
Aineistosta nousi esiin kolme pääteemaa. Teemat olivat piirin antama ohjaus ja tuki, piirin viestintä sekä keskusjärjestön sähköiset järjestelmät. MLL:n Hämeen piirin ja paikallisyhdistysten välinen yhteistyö näyttäytyi pääosin sujuvana ja tarpeenmukaisena. Yhteydenotto piiriin näyttäytyi tarvekeskeisenä, ja valtaosin apua koettiin saadun tarvitulla tavalla. Haasteita näyttäytyi piirin järjestämissä, toimijoita yhteen kokoavissa tapaamisissa. Lähitapaamiset nähtiin etätapaamisia houkuttelevampina, vaikka niiden toteutumisessa ilmeni enemmän käytännön haasteita. Piirin viestintä nähtiin tarkoituksenmukaisena ja määrältään sopivana. Keskusjärjestön sähköisiin järjestelmiin liittyvä tuentarve liittyi paitsi teknisen ohjauksen tarpeeseen myös siihen, että yhdistystoimijat eivät välttämättä tunne tarjolla olevia työkaluja ja mahdollisuuksia.
MLL:n Hämeen piiri voi hyödyntää saavutettuja tuloksia osana toimintansa kehittämistä. Opinnäytetyöprosessissa muodostui kaksi jatkokehitysideaa, joita tarkemmin selvittämällä voitaisiin kehittää MLL:n Hämeen piirin ja alueen paikallisyhdistysten välistä yhteistyötä.
