Palveluvastaavan perehdyttäminen lastensuojeluyksikössä
Salmi, Maarit; Tervonen, Anu (2024)
Salmi, Maarit
Tervonen, Anu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231955
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kuvata lastensuojeluyksiköiden esihenkilöinä toimivien palveluvastaavien perehdytysprosessin nykytilaa ja kehittämiskohteita. Valtakunnallisesti sosiaalipalveluja tuottavalla yrityksellä oli tavoitteena saada tietoa palveluvastaavien perehdytyksen nykytilasta ja kehittämiskohteista, sekä tunnistaa toimivia että kehittämistä vaativia osa-alueita. Perehdytyksen avulla voidaan varmistaa toimeksiantajaorganisaation palveluvastaavien ammatillinen osaaminen.
Opinnäytetyön teoriaosassa tarkastellaan perehdytysprosessin merkitystä näkökulmana esihenkilötyön osaaminen, johtaminen ja sen kehittäminen. Lisäksi työssä käsitellään mentorointia ja hiljaisen tiedon siirtymistä, jotka kuuluvat oleellisesti perehdytysprosessiin. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineisto on kerätty toteuttamalla kahdeksalle palveluvastaavalle ryhmämuotoiset teemahaastattelut. Tutkimuksen analyysi on toteutettu sisällön analyysinä.
Perehdytyksen tueksi haastateltavat ehdottivat mentoria, sekä lisäksi säännölliset johtamiseen liittyvät koulutukset koettiin tarpeelliseksi. Perehdytysprosessista toivottiin suunnitelmallista ja yhdenmukaista, ja sen tukena voisi olla kirjallinen tai sähköinen perehdytysmateriaali. Palveluvastaavien perehdytysprosessia kehittämällä perehdyttämisestä tulee yhdenmukaista ja kaikille tasalaatuista. Hyvin toteutuneen perehdytysprosessin avulla tuetaan työntekijän osaamisen kehittymistä, sekä vahvistetaan työntekijän motivoitumista ja sitoutumista työhön sekä organisaatioon. Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia organisaation palveluvastaavien perehdytysprosessin kehittämiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosassa tarkastellaan perehdytysprosessin merkitystä näkökulmana esihenkilötyön osaaminen, johtaminen ja sen kehittäminen. Lisäksi työssä käsitellään mentorointia ja hiljaisen tiedon siirtymistä, jotka kuuluvat oleellisesti perehdytysprosessiin. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineisto on kerätty toteuttamalla kahdeksalle palveluvastaavalle ryhmämuotoiset teemahaastattelut. Tutkimuksen analyysi on toteutettu sisällön analyysinä.
Perehdytyksen tueksi haastateltavat ehdottivat mentoria, sekä lisäksi säännölliset johtamiseen liittyvät koulutukset koettiin tarpeelliseksi. Perehdytysprosessista toivottiin suunnitelmallista ja yhdenmukaista, ja sen tukena voisi olla kirjallinen tai sähköinen perehdytysmateriaali. Palveluvastaavien perehdytysprosessia kehittämällä perehdyttämisestä tulee yhdenmukaista ja kaikille tasalaatuista. Hyvin toteutuneen perehdytysprosessin avulla tuetaan työntekijän osaamisen kehittymistä, sekä vahvistetaan työntekijän motivoitumista ja sitoutumista työhön sekä organisaatioon. Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia organisaation palveluvastaavien perehdytysprosessin kehittämiseksi.