Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuluttajien ostokäyttäytyminen Pirjon Pakarissa

Huhtala, Anniina (2024)

 
Avaa tiedosto
Huhtala_Anniina.pdf (618.2Kt)
Lataukset: 


Huhtala, Anniina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332226
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kuluttajien ostokäyttäytyminen Ylivieskan Pirjon Pakarin kahviloissa. Tavoitteena oli lisätä tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä ja selvittää, mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Tutkimuksesta on hyötyä erityisesti toimeksiantajayritykselle sekä mahdollisesti myös muille alan yrityksille, jotka haluavat saada lisää tietoa kahvila-asiakkaiden ostamisesta. Tutkimus toteutettiin laadullisia ja määrällisiä aineistonkeruumenetelmiä sisältävänä tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla.

Tietoperustassa käsitellään kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia demografisia, sosiaalisia ja psykologisia tekijöitä, kuluttajan ostoprosessia ja yrityksen kilpailukeinoja sekä kahvilakäyttäytymistä Suomessa. Teoriatieto pohjautuu pitkälti kirjallisuuteen, jonka lisäksi lähteinä on käytetty artikkeleita, blogeja ja tutkimuksia.

Tulokset osoittivat, että kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikuttavat demografisista tekijöistä muun muassa ikä, sukupuoli, asuinpaikka ja varallisuus. Vastausten perusteella asiakkaiden käyttäytymiseen vaikuttavat myös tarpeet, tunteet ja mielihalut, mikä vahvistaa psykologisten tekijöiden yhteyden ostopäätöksentekoon. Ostosseuralla ja muiden suosituksilla koettiin olevan jonkin verran vaikutusta ostamiseen. Tämä viittaa siihen, että sosiaalisilla tekijöillä on merkitystä kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Vastauksista ilmeni, että hinnalla, tuotteilla, asiakaspalvelulla sekä markkinointiviestinnällä on vaikutusta asiakkaiden ostamiseen, minkä perusteella kuluttajien ostokäyttäytymistä ohjailevat myös yrityksen käyttämät markkinoinnin kilpailukeinot. Tulosten perusteella yritys tavoittaa suurimman osan asiakkaistaan parhaiten sosiaalisen median kautta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste