Kenttäväylät ja kyberturvallisuus laivan ohjaus- ja indikointijärjestelmissä
Koski, Ville-Veikko (2024)
Koski, Ville-Veikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332259
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutkitaan kenttäväyläteknologian hyötyjä ja haasteita laivan ohjaus- ja indikointijärjestelmissä. Tarkastelussa huomioidaan sekä taloudelliset että kyberturvallisuuteen liittyvät näkökulmat. Kyberturvallisuuden osalta työssä perehdytään myös aluksia koskeviin uusiin kyberturvallisuussäädöksiin, jotka vaikuttavat laivan automaation suunnitteluprosessiin ja tavoitteisiin. 
Tutkimus toteutettiin analysoimalla aiempien laivaprojektien dataa automaatiojärjestelmien rakenteesta ja perehtymällä aiheeseen liittyviin säädöksiin. Työssä kartoitettiin laitteet, jotka on mahdollista liittää kenttäväyläpohjaiseen integroituun automaatiojärjestelmään, ja näiden laitteiden kaapelointitarpeet koottiin taulukkoon ohjelmallisesti analysoitavaksi. Tulokset johdettiin Python-pohjaisen ohjelman avulla, ja niitä käytettiin arvioimaan kenttäväyläteknologian käyttöön siirtymisen taloudellisia etuja ja haittoja telakan näkökulmasta.
Kyberturvallisuuden osalta tutkittiin laivan nykyisten järjestelmien kyberuhkia ja suojauksia, sekä verrattiin niitä maapuolen vastaaviin järjestelmiin. Erityistä huomiota kiinnitettiin laivojen kyberturvallisuuteen liittyviin säädöksiin ja asetuksiin sekä niiden vaikutukseen kenttäväyläteknologian käyttöönotossa. Näiden pohjalta analysoitiin kyberturvallisuusvaatimusten ja kenttäväylän yhteisvaikutuksia laivanrakennusprosessiin.
Työn tuloksena syntyi analyysi ja laskelmat kenttäväyläjärjestelmän käyttöönoton taloudellisista hyödyistä ja haitoista sekä analyysi kyberturvallisuusasetusten vaikutuksista telakan toimintaan. Tuloksia hyödynnetään telakan toimintaa ja laivojen ohjaus- ja indikointijärjestelmiä kehittäessä.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä DNY Finland oy:n, Helsinki Shipyardin kanssa.
Tutkimus toteutettiin analysoimalla aiempien laivaprojektien dataa automaatiojärjestelmien rakenteesta ja perehtymällä aiheeseen liittyviin säädöksiin. Työssä kartoitettiin laitteet, jotka on mahdollista liittää kenttäväyläpohjaiseen integroituun automaatiojärjestelmään, ja näiden laitteiden kaapelointitarpeet koottiin taulukkoon ohjelmallisesti analysoitavaksi. Tulokset johdettiin Python-pohjaisen ohjelman avulla, ja niitä käytettiin arvioimaan kenttäväyläteknologian käyttöön siirtymisen taloudellisia etuja ja haittoja telakan näkökulmasta.
Kyberturvallisuuden osalta tutkittiin laivan nykyisten järjestelmien kyberuhkia ja suojauksia, sekä verrattiin niitä maapuolen vastaaviin järjestelmiin. Erityistä huomiota kiinnitettiin laivojen kyberturvallisuuteen liittyviin säädöksiin ja asetuksiin sekä niiden vaikutukseen kenttäväyläteknologian käyttöönotossa. Näiden pohjalta analysoitiin kyberturvallisuusvaatimusten ja kenttäväylän yhteisvaikutuksia laivanrakennusprosessiin.
Työn tuloksena syntyi analyysi ja laskelmat kenttäväyläjärjestelmän käyttöönoton taloudellisista hyödyistä ja haitoista sekä analyysi kyberturvallisuusasetusten vaikutuksista telakan toimintaan. Tuloksia hyödynnetään telakan toimintaa ja laivojen ohjaus- ja indikointijärjestelmiä kehittäessä.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä DNY Finland oy:n, Helsinki Shipyardin kanssa.
