Spontaneous Success: developing an ADHD - powered TikTok marketing strategy
Aukia, Heta (2024)
Aukia, Heta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332354
Tiivistelmä
Suomalaisten ammattikorkeakoulujen opintojen keskeyttämisluvut ovat kasvussa. Kansainvälisten opiskelijoiden tilanne on erityisen huolestuttava, sillä monet heistä kamppailevat opinnäytetyön tekemiseen liittyvien haasteiden kanssa. Kansainvälisillä opiskelijoilla on kasvava tarve kohdennetuille tukipalveluille. Toisin kuin suomalaisilla opiskelijoilla, joilla on käytettävissään laajat opinnäytetyön kirjoittamisen resurssit omalla äidinkielellään, kansainvälisille opiskelijoille on tarjolla vain rajallisesti englanninkielistä tukea suomalaisen akateemisen kirjoittamisen erityisvaatimuksiin. Tämä tutkimus kehitti TikTok- markkinointistrategian kokeneelle koulutusalan yrittäjälle, joka tarjoaa opinnäytetyön kirjoittamisen verkkokoulutuksia. Työssä luodussa strategiassa huomioidaan sekä kohderyhmän tarpeet että yrittäjän ADHD-piirteet osana markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta.
Tutkimuksessa käytettiin yhdistelmätutkimusmenetelmää, jossa yhdistettiin teoreettisia markkinoinnin viitekehyksiä käytännön toteutuksen näkökulmiin. Ensisijaisena teoreettisena viitekehyksenä käytettiin SOSTAC-suunnittelumallia, jota täydennettiin ADHD:ta yrittäjyydessä ja TikTokin markkinointikäytäntöjä käsittelevillä tutkimuksilla. Tutkimusaineistona analysoitiin yrittäjän olemassa olevien suomenkielisten kurssien ja TikTok-tilin tuloksellisuutta heinäkuun 2023 ja marraskuun 2024 välisenä aikana. Löydökset yhdistettiin olemassa olevaan markkinointitutkimukseen ja neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavien yrittäjien tutkimukseen.
Tutkimuksen tuloksena kehitettiin kokonaisvaltainen TikTok-markkinointimalli, joka tasapainottaa markkinointitavoitteet ja neurodivergenttiä toimintaa tukevat käytännöt. Tutkimus osoitti, kuinka ADHD-piirteitä voidaan hyödyntää vahvuuksina sosiaalisen median markkinoinnissa kun sisällöntuotannon tueksi luodaan toimivat järjestelmät. Löydökset korostavat perinteisten markkinointimallien mukauttamisen tärkeyttä neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavien yrittäjien ominaisuuksiin sopiviksi, erityisesti sisällöntuotannossa ja kampanjanhallinnassa. Esitetty strategia tarjoaa kestävän mallin kansainvälisten opinnäytetyön kirjoittajien tavoittamiseen säilyttäen samalla aidon ja kiinnostavan sisällöntuotannon. The increasing rate of discontinued studies in Finnish Universities of Applied Sciences, particu- larly among international students facing thesis completion challenges, indicates a growing need for specialized support services. While Finnish students have access to extensive thesis writing resources in their native language, international students face limited English-language support for navigating the specific requirements of Finnish academic writing. This study devel- ops a TikTok marketing strategy for an established educational entrepreneur offering thesis writ- ing webinars, considering both the target audience needs and the entrepreneur's ADHD charac- teristics in strategy implementation.
The study employed a mixed-methods approach, combining theoretical marketing frameworks with practical implementation considerations. The SOSTAC planning model provided the pri- mary theoretical framework, supplemented by research on ADHD in entrepreneurship and Tik- Tok marketing best practices. The study analyzed data from the entrepreneur's existing Finnish language courses and TikTok account performance between July 2023 and November 2024, combining these findings with existing marketing research and research on neurodivergent en- trepreneurship.
The study resulted in a comprehensive TikTok marketing framework that effectively balances marketing objectives with neurodivergent-friendly implementation practices. The research demonstrated how ADHD traits can be leveraged as strengths in social media marketing while implementing appropriate support systems for consistent content delivery. The findings highlight the importance of adapting traditional marketing frameworks to accommodate neurodivergent entrepreneurial characteristics, particularly in content creation and campaign management. This strategic approach provides a sustainable model for reaching international thesis-writing stu- dents while maintaining authentic and engaging content delivery.
Tutkimuksessa käytettiin yhdistelmätutkimusmenetelmää, jossa yhdistettiin teoreettisia markkinoinnin viitekehyksiä käytännön toteutuksen näkökulmiin. Ensisijaisena teoreettisena viitekehyksenä käytettiin SOSTAC-suunnittelumallia, jota täydennettiin ADHD:ta yrittäjyydessä ja TikTokin markkinointikäytäntöjä käsittelevillä tutkimuksilla. Tutkimusaineistona analysoitiin yrittäjän olemassa olevien suomenkielisten kurssien ja TikTok-tilin tuloksellisuutta heinäkuun 2023 ja marraskuun 2024 välisenä aikana. Löydökset yhdistettiin olemassa olevaan markkinointitutkimukseen ja neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavien yrittäjien tutkimukseen.
Tutkimuksen tuloksena kehitettiin kokonaisvaltainen TikTok-markkinointimalli, joka tasapainottaa markkinointitavoitteet ja neurodivergenttiä toimintaa tukevat käytännöt. Tutkimus osoitti, kuinka ADHD-piirteitä voidaan hyödyntää vahvuuksina sosiaalisen median markkinoinnissa kun sisällöntuotannon tueksi luodaan toimivat järjestelmät. Löydökset korostavat perinteisten markkinointimallien mukauttamisen tärkeyttä neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavien yrittäjien ominaisuuksiin sopiviksi, erityisesti sisällöntuotannossa ja kampanjanhallinnassa. Esitetty strategia tarjoaa kestävän mallin kansainvälisten opinnäytetyön kirjoittajien tavoittamiseen säilyttäen samalla aidon ja kiinnostavan sisällöntuotannon.
The study employed a mixed-methods approach, combining theoretical marketing frameworks with practical implementation considerations. The SOSTAC planning model provided the pri- mary theoretical framework, supplemented by research on ADHD in entrepreneurship and Tik- Tok marketing best practices. The study analyzed data from the entrepreneur's existing Finnish language courses and TikTok account performance between July 2023 and November 2024, combining these findings with existing marketing research and research on neurodivergent en- trepreneurship.
The study resulted in a comprehensive TikTok marketing framework that effectively balances marketing objectives with neurodivergent-friendly implementation practices. The research demonstrated how ADHD traits can be leveraged as strengths in social media marketing while implementing appropriate support systems for consistent content delivery. The findings highlight the importance of adapting traditional marketing frameworks to accommodate neurodivergent entrepreneurial characteristics, particularly in content creation and campaign management. This strategic approach provides a sustainable model for reaching international thesis-writing stu- dents while maintaining authentic and engaging content delivery.