Lisämyyntisuunnitelma Eckerö Linelle
Lehtomäki, Eetu; Tuomainen, Veeti (2024)
Lehtomäki, Eetu
Tuomainen, Veeti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332357
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on lisämyyntisuunnitelman laatiminen Eckerö Linen baareihin. Työn tavoitteena on kehittää toimivia ja käytännönläheisiä keinoja lisämyynnin kasvattamiseksi baariosaston toiminnassa. Lisämyynti on merkittävä osa matkailu- ja ravintola-alan yritysten kannattavuutta, ja sen tehokas hyödyntäminen voi tuoda lisäarvoa sekä yritykselle että asiakkaille.
Työssä analysoidaan nykyisiä myyntikäytäntöjä, henkilöstön roolia lisämyynnissä, sekä asiakkaiden ostokäyttäytymistä. Lisäksi tarkastellaan mm. erilaisia toimintamalleja ja tunnistetaan mahdollisuuksia lisämyynnin kehittämiseen erityisesti juomatuotteiden ja baarituotteiden osalta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin henkilökunnan teemahaastatteluja, benchmarkingia ja kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksen alussa käytiin miniristeilyllä tutustumassa Eckerö Linen tarjontaan, sekä lisämyynnin nykytilaan 13.8.2024. Risteilyn aikana toteutettiin haastatteluja Eckerö Linen henkilökunnan kanssa.
Työn tuloksena esitetään konkreettinen lisämyyntisuunnitelma, joka sisältää suosituksia esimerkiksi uusien tuotteiden esillepanosta, kampanjoista, henkilökunnan jatkokoulutuksesta, sekä digitaalisista myyntityökaluista. Suunnitelman odotetaan parantavan baariosaston myyntiä ja asiakastyytyväisyyttä ja sitä on mahdollista soveltaa Eckerö Linen muihin osastoihin.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa käytännön työkaluja Eckerö Linelle lisämyynnin tehostamiseksi ja kannattavuuden parantamiseksi. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Eckerö Linelle.
Työssä analysoidaan nykyisiä myyntikäytäntöjä, henkilöstön roolia lisämyynnissä, sekä asiakkaiden ostokäyttäytymistä. Lisäksi tarkastellaan mm. erilaisia toimintamalleja ja tunnistetaan mahdollisuuksia lisämyynnin kehittämiseen erityisesti juomatuotteiden ja baarituotteiden osalta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin henkilökunnan teemahaastatteluja, benchmarkingia ja kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksen alussa käytiin miniristeilyllä tutustumassa Eckerö Linen tarjontaan, sekä lisämyynnin nykytilaan 13.8.2024. Risteilyn aikana toteutettiin haastatteluja Eckerö Linen henkilökunnan kanssa.
Työn tuloksena esitetään konkreettinen lisämyyntisuunnitelma, joka sisältää suosituksia esimerkiksi uusien tuotteiden esillepanosta, kampanjoista, henkilökunnan jatkokoulutuksesta, sekä digitaalisista myyntityökaluista. Suunnitelman odotetaan parantavan baariosaston myyntiä ja asiakastyytyväisyyttä ja sitä on mahdollista soveltaa Eckerö Linen muihin osastoihin.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa käytännön työkaluja Eckerö Linelle lisämyynnin tehostamiseksi ja kannattavuuden parantamiseksi. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Eckerö Linelle.