TikTokin kosmetiikan vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus nuorten naisten ostopäätöksiin
Helenius, Melina (2024)
Helenius, Melina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332509
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten nuoret naiset suhtautuivat kosmetiikan vaikuttajamarkkinointiin TikTokissa ja kuinka vaikuttajien sisällöt ja suositukset vaikuttivat heidän ostopäätöksiinsä. Tutkimus tarkasteli erityisesti vaikuttajan roolin merkitystä verrattuna muihin tekijöihin, jotka vaikuttivat ostopäätöksen tekemiseen. Lisäksi haluttiin luoda kehitysideoita sekä yrityksille että vaikuttajille.
Opinnäytetyön rakenne koostuu viidestä pääosasta, jotka ovat johdanto, teorialuvut, tutkimuksen empiirinen osa ja tutkimuksen johtopäätökset sekä pohdinta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu kolmesta teemasta, joita ovat vaikuttajamarkkinointi, TikTok sosiaalisen median kanavana ja kuluttajan asiakaskäyttäytyminen. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa haastateltiin viittä eri ikäistä nuorta naista. Haastateltavat olivat iältään 23–28-vuotiaita. Tutkimus suoritettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tavoitteiden saavuttamiseksi haastatteluissa selvitettiin tutkittavien TikTokin käyttötottumuksia ja suhtautumista vaikuttajamarkkinointiin sekä asiakaskäyttäytymistä. Tutkimuksen lopussa haastateltavilta kysyttiin heidän omia ajatuksiaan liittyen aiheeseen.
Tutkimustuloksista selvisi, että TikTokin vaikuttajamarkkinointi on tehokas tapa vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin. Nuoret naiset suhtautuvat kosmetiikan vaikuttajamarkkinointiin positiivisesti ja vaikuttajat vaikuttavat merkittävästi heidän ostopääksiinsä. Kehitysideana nousi esille brändin ja vaikuttajan pitkäaikaisen yhteistyön hyödyt lyhyiden kampanjoiden sijaan sekä vaikuttajan luotettavuuden vaikutus ostopäätöksiin. The objective of this thesis was to investigate how young women perceive cosmetics influencer marketing on TikTok and to what extent influencer content and recommendations affect their purchasing decisions. The thesis focused on the role of the influencer in relation to other factors that influence purchasing choices. In addition, the aim was to create development ideas for companies and influencers.
The structure of the thesis consists of five main sections: introduction, theoretical study, empirical study, conclusions, and reflection. The theoretical framework created for the thesis is based on three themes: influencer marketing, TikTok as a social media channel, and consumer behavior. The empirical research was conducted as a qualitative study, involving semi-structured theme interviews with five young women aged 23–28. To achieve the objectives, the interviews explored the participants' TikTok usage habits, attitudes toward influencer marketing, and purchasing behavior, ending with their personal thoughts on the topic.
The survey results show that TikTok influencer marketing is an effective way to impact consumer purchasing decisions. Young women have a positive attitude toward cosmetics influencer marketing, and influencers significantly impact their purchasing choices. As a development suggestion, the benefits of long-term collaboration between brands and influencers were highlighted over short-term campaigns, as well as the importance of influencer credibility in influencing purchasing decisions.
Opinnäytetyön rakenne koostuu viidestä pääosasta, jotka ovat johdanto, teorialuvut, tutkimuksen empiirinen osa ja tutkimuksen johtopäätökset sekä pohdinta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu kolmesta teemasta, joita ovat vaikuttajamarkkinointi, TikTok sosiaalisen median kanavana ja kuluttajan asiakaskäyttäytyminen. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa haastateltiin viittä eri ikäistä nuorta naista. Haastateltavat olivat iältään 23–28-vuotiaita. Tutkimus suoritettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tavoitteiden saavuttamiseksi haastatteluissa selvitettiin tutkittavien TikTokin käyttötottumuksia ja suhtautumista vaikuttajamarkkinointiin sekä asiakaskäyttäytymistä. Tutkimuksen lopussa haastateltavilta kysyttiin heidän omia ajatuksiaan liittyen aiheeseen.
Tutkimustuloksista selvisi, että TikTokin vaikuttajamarkkinointi on tehokas tapa vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin. Nuoret naiset suhtautuvat kosmetiikan vaikuttajamarkkinointiin positiivisesti ja vaikuttajat vaikuttavat merkittävästi heidän ostopääksiinsä. Kehitysideana nousi esille brändin ja vaikuttajan pitkäaikaisen yhteistyön hyödyt lyhyiden kampanjoiden sijaan sekä vaikuttajan luotettavuuden vaikutus ostopäätöksiin.
The structure of the thesis consists of five main sections: introduction, theoretical study, empirical study, conclusions, and reflection. The theoretical framework created for the thesis is based on three themes: influencer marketing, TikTok as a social media channel, and consumer behavior. The empirical research was conducted as a qualitative study, involving semi-structured theme interviews with five young women aged 23–28. To achieve the objectives, the interviews explored the participants' TikTok usage habits, attitudes toward influencer marketing, and purchasing behavior, ending with their personal thoughts on the topic.
The survey results show that TikTok influencer marketing is an effective way to impact consumer purchasing decisions. Young women have a positive attitude toward cosmetics influencer marketing, and influencers significantly impact their purchasing choices. As a development suggestion, the benefits of long-term collaboration between brands and influencers were highlighted over short-term campaigns, as well as the importance of influencer credibility in influencing purchasing decisions.