Digipalveluosuuskunnan brändin tunnettuuden mittaaminen
Siitonen, Anna (2024)
Siitonen, Anna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432627
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin tietoliikenne- ja valokuituyrityksen brändin tunnettuutta Itä-Uudellamaalla. Työn tavoitteena oli selvittää, miten yritys tunnetaan omalla toimialallaan ja toiminta-alueellaan. Lisäksi työssä perehdyttiin alaongelmiin, kuten tunnettuuden eroihin eri kunnissa, yksityisten ja yritysten välillä sekä spontaanin ja autetun tunnettuuden välisiin eroihin.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona LPOnet osuuskunnalle, joka tarjoaa palveluita yksityishenkilöille, taloyhtiöille ja yrityksille (B2B). LPOnet tarjoaa laajan valikoiman digipalveluita, kuten valokuitua, internetyhteyksiä, TV-palveluita, tietoliikennettä sekä muita lisäpalveluita. Opinnäytetyö toteutettiin ajalla 1.5.2024 – 25.11.2024.
Työn tietoperusta pohjautuu kirjallisuuteen brändin määritelmästä ja merkityksestä. Tietoperustassa käsitellään brändin rakentamista ja eri tunnettuuden tasojen eroja, jotta lukija ymmärtäisi tutkimuksen tutkimuskysymykset.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, mikä sopii tällaisiin tutkimuksiin, joissa tärkeinä pidetään laskennallisia menetelmiä ja niiden perustamista tilastoihin.
Tutkimuksessa käytettiin Webropol-kyselytyökalua, jolla laadittiin 21 kysymystä sisältävä kyselylomake. Lomakkeen linkkiä jaettiin ajalla 28.10.2024 – 4.11.2024 kaikille Itä-Uudellamaalla asuville tai siellä toimiville yrityksille, kuntien eri Facebook-ryhmissä ja sähköpostitse. Vastaajan tuli olla yli 18-vuotias.
Tutkimuksen tulosten perusteella LPOnet on hyvin tunnettu Itä-Uudellamaalla. Suuri osa vastaajista tunnistaa brändin joko spontaanisti tai autetusti, mikä osoittaa, että LPOnetin brändiviestintä ja markkinointitoimenpiteet ovat olleet tehokkaita.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona LPOnet osuuskunnalle, joka tarjoaa palveluita yksityishenkilöille, taloyhtiöille ja yrityksille (B2B). LPOnet tarjoaa laajan valikoiman digipalveluita, kuten valokuitua, internetyhteyksiä, TV-palveluita, tietoliikennettä sekä muita lisäpalveluita. Opinnäytetyö toteutettiin ajalla 1.5.2024 – 25.11.2024.
Työn tietoperusta pohjautuu kirjallisuuteen brändin määritelmästä ja merkityksestä. Tietoperustassa käsitellään brändin rakentamista ja eri tunnettuuden tasojen eroja, jotta lukija ymmärtäisi tutkimuksen tutkimuskysymykset.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, mikä sopii tällaisiin tutkimuksiin, joissa tärkeinä pidetään laskennallisia menetelmiä ja niiden perustamista tilastoihin.
Tutkimuksessa käytettiin Webropol-kyselytyökalua, jolla laadittiin 21 kysymystä sisältävä kyselylomake. Lomakkeen linkkiä jaettiin ajalla 28.10.2024 – 4.11.2024 kaikille Itä-Uudellamaalla asuville tai siellä toimiville yrityksille, kuntien eri Facebook-ryhmissä ja sähköpostitse. Vastaajan tuli olla yli 18-vuotias.
Tutkimuksen tulosten perusteella LPOnet on hyvin tunnettu Itä-Uudellamaalla. Suuri osa vastaajista tunnistaa brändin joko spontaanisti tai autetusti, mikä osoittaa, että LPOnetin brändiviestintä ja markkinointitoimenpiteet ovat olleet tehokkaita.