Ammatillisen opettajan yrittäjyyskasvatukseen liittyvä osaaminen Taitotalossa
Sulkava, Ulla (2024)
Sulkava, Ulla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332448
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Taitotalon ammatillisten opettajien osaamista
yrittäjyyskasvatusta kohtaan ja miten voidaan kehittää yrittäjyyskasvatuksen osaamista
ammatillisella opettajalla. Yrittäjyyskasvatus kuuluu ammatillisten oppilaitosten opintojen
opetussuunnitelmiin yhteisissä ja valinnaisissa opinnoissa. Yrittäjyyskasvatus on yrittäjyyteen liittyvien tietojen, taitojen ja valmiuksien harjoittelemista. Yrittäjyyskasvatuksella vahvistetaan yrittäjämäistä toimintaa, lisätään myönteisiä asenteita yrittäjyyttä kohtaan, kehitetään yrittäjyyteen liittyviä tietoja ja taitoja sekä tunnistetaan omaa osaamista. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kehittämistutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä oli haastattelu. Haastateltavat toimivat ammatillisina opettajina, ja haastattelussa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluiden aineisto ryhmiteltiin teemojen mukaisesti, ja kehittämistyössä hyödynnettiin saatua aineistoa. Sisältöanalyysillä verrattiin saatuja aineistoja teoreettiseen viitekehykseen.
Keskeisenä tuloksena voitiin todeta, että yrittäjyyskasvatus on osa ammatillista koulutusta, sen näkyvyyttä ja merkitystä tulee vahvistaa opetussuunnitelmassa ja organisaation
toimintakulttuurissa. Opettajat kokevat yrittäjyyskasvatuksen opetuksen tärkeänä, mutta tarvitsevat tukea ja koulutusta päivittääkseen omaa yrittäjyysosaamistaan. Opetusmenetelmissä painotetaan opiskelijalähtöistä oppimista, ohjausta, oppimisympäristöjä ja vahvaa työelämäyhteistyötä. Digitaalisuutta tulisi hyödyntää koulutuksissa enemmän.
Johtopäätöksenä todettiin yrittäjyyskasvatuksen ja yrittäjyyden arvostus olevan Taitotalossa tärkeitä, mutta ne eivät vielä näy riittävästi organisaation toimintakulttuurissa. Opettajien oma yrittäjätausta ja asenne vaikuttavat ratkaisevasti siihen, miten yrittäjyyskasvatusta toteutetaan ja kuinka innostavaa se on opiskelijoille. Kehittämiskohteina korostuvat yrittäjyyskasvatuksen näkyvyyden lisääminen, opettajien osaamisen päivittäminen sekä yritys- ja työelämäyhteistyön vahvistaminen, jotta yrittäjyystaidot ja työelämävalmiudet vahvistuisivat opiskelijoiden keskuudessa.
Kehitysehdotuksina nousevat esiin yhteiset koulutustapahtumat, joissa päivitetään omaa
yrittäjyysosaamista, saadaan vertaistukea omalle opetustyölle ja luodaan yrittäjyyttä tukeva toimintakulttuuri.
yrittäjyyskasvatusta kohtaan ja miten voidaan kehittää yrittäjyyskasvatuksen osaamista
ammatillisella opettajalla. Yrittäjyyskasvatus kuuluu ammatillisten oppilaitosten opintojen
opetussuunnitelmiin yhteisissä ja valinnaisissa opinnoissa. Yrittäjyyskasvatus on yrittäjyyteen liittyvien tietojen, taitojen ja valmiuksien harjoittelemista. Yrittäjyyskasvatuksella vahvistetaan yrittäjämäistä toimintaa, lisätään myönteisiä asenteita yrittäjyyttä kohtaan, kehitetään yrittäjyyteen liittyviä tietoja ja taitoja sekä tunnistetaan omaa osaamista. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena kehittämistutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä oli haastattelu. Haastateltavat toimivat ammatillisina opettajina, ja haastattelussa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluiden aineisto ryhmiteltiin teemojen mukaisesti, ja kehittämistyössä hyödynnettiin saatua aineistoa. Sisältöanalyysillä verrattiin saatuja aineistoja teoreettiseen viitekehykseen.
Keskeisenä tuloksena voitiin todeta, että yrittäjyyskasvatus on osa ammatillista koulutusta, sen näkyvyyttä ja merkitystä tulee vahvistaa opetussuunnitelmassa ja organisaation
toimintakulttuurissa. Opettajat kokevat yrittäjyyskasvatuksen opetuksen tärkeänä, mutta tarvitsevat tukea ja koulutusta päivittääkseen omaa yrittäjyysosaamistaan. Opetusmenetelmissä painotetaan opiskelijalähtöistä oppimista, ohjausta, oppimisympäristöjä ja vahvaa työelämäyhteistyötä. Digitaalisuutta tulisi hyödyntää koulutuksissa enemmän.
Johtopäätöksenä todettiin yrittäjyyskasvatuksen ja yrittäjyyden arvostus olevan Taitotalossa tärkeitä, mutta ne eivät vielä näy riittävästi organisaation toimintakulttuurissa. Opettajien oma yrittäjätausta ja asenne vaikuttavat ratkaisevasti siihen, miten yrittäjyyskasvatusta toteutetaan ja kuinka innostavaa se on opiskelijoille. Kehittämiskohteina korostuvat yrittäjyyskasvatuksen näkyvyyden lisääminen, opettajien osaamisen päivittäminen sekä yritys- ja työelämäyhteistyön vahvistaminen, jotta yrittäjyystaidot ja työelämävalmiudet vahvistuisivat opiskelijoiden keskuudessa.
Kehitysehdotuksina nousevat esiin yhteiset koulutustapahtumat, joissa päivitetään omaa
yrittäjyysosaamista, saadaan vertaistukea omalle opetustyölle ja luodaan yrittäjyyttä tukeva toimintakulttuuri.