Yksityisen hammaslääkäriketjun asiakastyytyväisyystutkimus
Hasu, Laura (2015)
Hasu, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502112137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502112137
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona eräälle Suomessa toimivalle yksityiselle hammaslääkäriketjulle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa asiakastyytyväisyystutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää kuinka tyytyväisiä hammaslääkäriketjun asiakkaat ovat sen tarjoamiin palveluihin. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää myös mahdolliset kehitys- ja parannuskohteet. Tyytyväisyyttä keskityttiin tutkimaan koko hammaslääkäriketjun näkökulmasta ja pääasiallisina tutkimuskohteina olivat ajanvaraus ja vastaanotolla asiointi.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään asiakaspalvelua kilpailukeinona, asiakkuutta, asiakastyytyväisyyttä ja sen mittaamista sekä asiakastyytyväisyystutkimuksen toteuttamista.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen ajankohtana oli syyskuu 2014. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimukseen osallistuivat hammaslääkäriketjun 12 toimipistettä ja vastauksia kertyi yhteensä 596 kappaletta.
Tutkimuksesta saadut tulokset olivat kaikin puolin erittäin positiiviset. Erityisesti vastaajia miellyttivät yleisen palvelun ystävällisyys ja hoitohenkilökunnan ammattitaitoisuus. Tuloksista selvisi myös, että hammaslääkäriketjulla on paljon vakituisia asiakkaita. Kaikki vastaajat suosittelisivat ketjun palveluita eteenpäin, elleivät olleet jo suositelleet. Asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla selvisi myös muutamia kehitysehdotuksia, jotka koskivat muun muassa hoitohuoneeseen ajallaan pääsyä ja tiedottamista kustannuksista.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla toimeksiantaja sai hyödyllistä tietoa asiakkaidensa tyytyväisyydestä. Tulokset antoivat yleisellä tasolla hyvän kuvan hammaslääkäriketjun palvelutasosta ja on tärkeää ylläpitää sitä yhtä hyvänä myös jatkossa.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään asiakaspalvelua kilpailukeinona, asiakkuutta, asiakastyytyväisyyttä ja sen mittaamista sekä asiakastyytyväisyystutkimuksen toteuttamista.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen ajankohtana oli syyskuu 2014. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimukseen osallistuivat hammaslääkäriketjun 12 toimipistettä ja vastauksia kertyi yhteensä 596 kappaletta.
Tutkimuksesta saadut tulokset olivat kaikin puolin erittäin positiiviset. Erityisesti vastaajia miellyttivät yleisen palvelun ystävällisyys ja hoitohenkilökunnan ammattitaitoisuus. Tuloksista selvisi myös, että hammaslääkäriketjulla on paljon vakituisia asiakkaita. Kaikki vastaajat suosittelisivat ketjun palveluita eteenpäin, elleivät olleet jo suositelleet. Asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla selvisi myös muutamia kehitysehdotuksia, jotka koskivat muun muassa hoitohuoneeseen ajallaan pääsyä ja tiedottamista kustannuksista.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla toimeksiantaja sai hyödyllistä tietoa asiakkaidensa tyytyväisyydestä. Tulokset antoivat yleisellä tasolla hyvän kuvan hammaslääkäriketjun palvelutasosta ja on tärkeää ylläpitää sitä yhtä hyvänä myös jatkossa.