Pirate's Payday -pelin markkinointisuunnitelma
Vehmaanperä, Toni (2015)
Vehmaanperä, Toni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502122188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502122188
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma Pirate’s Payday opiskelijapeliprojektille, joka opinnäytetyön edetessä eteni myös rahoitusta etsiväksi startup yritykseksi. Työn toisena tavoitteena oli myös pelin pohjalta perustetun yrityksen brändin luominen.
Työn viitekehyksessä on käytetty teoriaa markkinointisuunnitelman ja brändin tarkoituksesta ja keskeisistä sisällöistä sekä esitelty videopelialaa ja sillä esiintyviä trendejä.
Toiminnallisena osana työtä on erilaista markkinointi- ja brändisuunnitelman mukana tuotettua materiaalia. Näiden materiaalien tarkoituksena on luoda aloittavalle yritykselle puitteet liiketoiminnan johtamiselle yhtenäisen brändi-identiteetin mukaisesti, sekä pohtia julkaistavalle pelille soveltuvia markkinointikanavia ja niiden implementointia. Mukana on myös kuluttajakäyttöön tarkoitettua markkinointimateriaalia sekä sijoittajien etsimiseen tarkoitettu pitch deck.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että videopelialalla markkinoidessa on todella tarpeellista toteuttaa pelille toimiva monetisointi, sekä etsiä järkevästi rajattu kohderyhmä, vaikka pelin pääasiallisena tarkoituksena olisi olla mahdollisimman laajalle yleisölle sopivaksi tehty peli.
Työn viitekehyksessä on käytetty teoriaa markkinointisuunnitelman ja brändin tarkoituksesta ja keskeisistä sisällöistä sekä esitelty videopelialaa ja sillä esiintyviä trendejä.
Toiminnallisena osana työtä on erilaista markkinointi- ja brändisuunnitelman mukana tuotettua materiaalia. Näiden materiaalien tarkoituksena on luoda aloittavalle yritykselle puitteet liiketoiminnan johtamiselle yhtenäisen brändi-identiteetin mukaisesti, sekä pohtia julkaistavalle pelille soveltuvia markkinointikanavia ja niiden implementointia. Mukana on myös kuluttajakäyttöön tarkoitettua markkinointimateriaalia sekä sijoittajien etsimiseen tarkoitettu pitch deck.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että videopelialalla markkinoidessa on todella tarpeellista toteuttaa pelille toimiva monetisointi, sekä etsiä järkevästi rajattu kohderyhmä, vaikka pelin pääasiallisena tarkoituksena olisi olla mahdollisimman laajalle yleisölle sopivaksi tehty peli.