Digitaalinen oppimateriaali tehohoitoympäristön perehtymiseen
Nissilä, Juhana; Maalo, Jetro (2024)
Nissilä, Juhana
Maalo, Jetro
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432820
Tiivistelmä
Tehohoitoympäristö on yksikkö, jossa hoitohenkilökunnan tulee hallita monimutkaisia hoitoprosesseja sekä teknisiä lääketieteellisiä laitteita. Tämä vaativa ympäristö edellyttää sairaanhoitajilta asiantuntemusta, jatkuvaa päätöksentekoa ja kykyä reagoida nopeasti potilaan tilan muutoksiin. Uusien työntekijöiden ja opiskelijoiden perehdyttäminen on aikaa vievää, ja digitaalisten oppimateriaalien käyttö on tunnistettu tehokkaaksi tavaksi tukea oppimista ja potilasturvallisuutta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää virtuaalinen perehdytysmateriaali tehohoitoympäristöstä,
joka on suunnattu sairaanhoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli tarjota käytännönläheinen, selkeä ja
helposti saatavilla oleva oppimismateriaali, joka auttaa opiskelijoita tutustumaan tehohoitoympäristöön ja sen keskeisiin laitteisiin. Materiaali toteutettiin ThingLink-alustalle, joka mahdollistaa 360°
interaktiivisen oppimisympäristön luomisen. Työ perustuu näyttöön perustuvaan teoriaan tehohoidosta, digitaalisen oppimisen periaatteista sekä oppimateriaalien laatuvaatimuksiin. Toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkeakoulu, ja yhteistyössä oli mukana myös Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue mahdollistaen kuvauksen tehohoitohuoneessa.
Työn toteutus sisälsi tehohoitoympäristön valokuvaamisen, digitaalisen sisällön suunnittelun ja materiaalin rakentamisen. Palautetta kerättiin opiskelijoilta Webropol-kyselyllä, jonka tulosten pohjalta
oppimateriaalia kehitettiin edelleen. Materiaali todettiin selkeäksi, visuaalisesti houkuttelevaksi ja
oppimista tukevaksi. Lopullinen tuotos tukee tehokasta perehtymistä ennen käytännön harjoittelua,
parantaen opiskelijoiden valmiuksia ja potilasturvallisuutta. Tulevaisuudessa ThingLink-alustaa voidaan hyödyntää myös muiden hoitoympäristöjen perehdytyksessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää virtuaalinen perehdytysmateriaali tehohoitoympäristöstä,
joka on suunnattu sairaanhoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli tarjota käytännönläheinen, selkeä ja
helposti saatavilla oleva oppimismateriaali, joka auttaa opiskelijoita tutustumaan tehohoitoympäristöön ja sen keskeisiin laitteisiin. Materiaali toteutettiin ThingLink-alustalle, joka mahdollistaa 360°
interaktiivisen oppimisympäristön luomisen. Työ perustuu näyttöön perustuvaan teoriaan tehohoidosta, digitaalisen oppimisen periaatteista sekä oppimateriaalien laatuvaatimuksiin. Toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkeakoulu, ja yhteistyössä oli mukana myös Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue mahdollistaen kuvauksen tehohoitohuoneessa.
Työn toteutus sisälsi tehohoitoympäristön valokuvaamisen, digitaalisen sisällön suunnittelun ja materiaalin rakentamisen. Palautetta kerättiin opiskelijoilta Webropol-kyselyllä, jonka tulosten pohjalta
oppimateriaalia kehitettiin edelleen. Materiaali todettiin selkeäksi, visuaalisesti houkuttelevaksi ja
oppimista tukevaksi. Lopullinen tuotos tukee tehokasta perehtymistä ennen käytännön harjoittelua,
parantaen opiskelijoiden valmiuksia ja potilasturvallisuutta. Tulevaisuudessa ThingLink-alustaa voidaan hyödyntää myös muiden hoitoympäristöjen perehdytyksessä.