Käytettävyyden merkitys digitaaliseen asiakaskokemukseen verkkokaupassa: case Lapin Laukku Oy
Fiorentino, Tamara (2024)
Fiorentino, Tamara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332534
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka verkkokaupan asiakaskokemusta voidaan parantaa käytettävyyden keinoja hyödyntämällä. Opinnäytetyön toimeksiantaja Lapin Laukku Oy tilasi selvityksen lähitulevaisuudessa avattavan verkkokaupan pohjatyöksi. Lapin Laukku Oy on 40 vuoden juuret omaava yksityinen laukku- ja matkatavaraliike Rovaniemellä. Tuotevalikoimaan matka- ja käsilaukkujen lisäksi kuuluvat muun muassa reput, hanskat, lompakot, pipot ja kengät.
Tutkimuksessa vastataan päätutkimuskysymykseen: ”Miten asiakaskokemusta voidaan parantaa verkkokaupan käytettävyyden kehittämisellä?” Aihetta rajaavat tukikysymykset: ”Mitä tarkoittaa verkkokaupan käytettävyys?” sekä ”Millaisia tekijöitä liittyy asiakaskokemukseen verkkokaupassa käytettävyyden näkökulmasta?” Tutkimuksen aihepiireihin kuuluvat verkkokauppa, verkkokaupan käytettävyys, sekä asiakaskokemus.
Tämä tutkimus ohjaa käytännön toimenpiteisiin verkkokauppaa perustaessa. Verkkokaupan perustamista harkitseva toimija tai yritys saa tutkimukseen perehtymällä kattavan pohjan asiakaskokemuksen muotoiluun käytettävyyden näkökulmasta. Tätä opinnäytetyötä voi hyödyntää lisäksi myös olemassa olevan verkkokaupan kehittämiseen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että käytettävyydellä ja asiakaskokemuksella on vahva yhteys. Käytettävyyden tekijät vaikuttavat suoraan asiakaskokemukseen verkkokaupassa. Mitä monipuolisemmin käytettävyyden keinoja hyödynnetään sivuston suunnittelussa, sitä parempi asiakaskokemus saadaan aikaan. Yhteys korostui erityisesti kirjallisuusperustaa muodostaessa. Asiakaskokemuksen muotoilua käsittelevässä kirjallisuudessa käytännön tehtävät liittyivät usein käytettävyyden kehittämiseen. Sama logiikka pätee myös toisin päin. Käytettävyyteen liittyvässä kirjallisuudessa asiakkaan kokemus on usein keskiössä. Aineiston keruu tapahtui kirjallisuuskatsauksen omaisesti eri tietokannoista lähteitä etsimällä. Tutkimusmenetelmänä toimii projektin omainen tutkimuksellinen kehittämistyö.
Tutkimuksessa vastataan päätutkimuskysymykseen: ”Miten asiakaskokemusta voidaan parantaa verkkokaupan käytettävyyden kehittämisellä?” Aihetta rajaavat tukikysymykset: ”Mitä tarkoittaa verkkokaupan käytettävyys?” sekä ”Millaisia tekijöitä liittyy asiakaskokemukseen verkkokaupassa käytettävyyden näkökulmasta?” Tutkimuksen aihepiireihin kuuluvat verkkokauppa, verkkokaupan käytettävyys, sekä asiakaskokemus.
Tämä tutkimus ohjaa käytännön toimenpiteisiin verkkokauppaa perustaessa. Verkkokaupan perustamista harkitseva toimija tai yritys saa tutkimukseen perehtymällä kattavan pohjan asiakaskokemuksen muotoiluun käytettävyyden näkökulmasta. Tätä opinnäytetyötä voi hyödyntää lisäksi myös olemassa olevan verkkokaupan kehittämiseen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että käytettävyydellä ja asiakaskokemuksella on vahva yhteys. Käytettävyyden tekijät vaikuttavat suoraan asiakaskokemukseen verkkokaupassa. Mitä monipuolisemmin käytettävyyden keinoja hyödynnetään sivuston suunnittelussa, sitä parempi asiakaskokemus saadaan aikaan. Yhteys korostui erityisesti kirjallisuusperustaa muodostaessa. Asiakaskokemuksen muotoilua käsittelevässä kirjallisuudessa käytännön tehtävät liittyivät usein käytettävyyden kehittämiseen. Sama logiikka pätee myös toisin päin. Käytettävyyteen liittyvässä kirjallisuudessa asiakkaan kokemus on usein keskiössä. Aineiston keruu tapahtui kirjallisuuskatsauksen omaisesti eri tietokannoista lähteitä etsimällä. Tutkimusmenetelmänä toimii projektin omainen tutkimuksellinen kehittämistyö.