Realistisen 3D-ympäristön suunnittelu
Pietiläinen, Suvi (2024)
Pietiläinen, Suvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432852
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutustuttiin Unreal Engine -pelimoottoriin luomalla mahdollisimman realistinen metsäympäristö hyödyntämällä Quixel Megasans malleja sekä mallintamalla havupuu ympäristöön. Työn tavoitteena on keskittyä realismin saavuttamiseen tarkastellen oikean ympäristön ominaisuuksia.
Opinnäytetyössä käydään ensin teoriaosuudessa läpi realismin perusteita ja miten ympäristöstä luodaan uskottava. Projektiosuuden suunnittelu aloitetaan referenssimateriaalin keräämisestä, ympäristön konseptoinnista ja kompositiomenetelmän tutkimisesta. Itse projektiosuudessa luodaan ympäristö alusta loppuun konseptin perusteella Unreal Engine 5 -pelimoottorin sisällä, sekä luodaan oma 3D-malli ympäristöön. Projektin työvaiheet käydään läpi blokkauksesta viimeistellyn ympäristön jälkikäsittelyyn. Lopputuloksena oli still-kuvia valmiista ympäristöstä.
Lopuksi opinnäytetyössä pohditaan työn lopputuloksia ja arvioidaan työn onnistumista.
Opinnäytetyössä käydään ensin teoriaosuudessa läpi realismin perusteita ja miten ympäristöstä luodaan uskottava. Projektiosuuden suunnittelu aloitetaan referenssimateriaalin keräämisestä, ympäristön konseptoinnista ja kompositiomenetelmän tutkimisesta. Itse projektiosuudessa luodaan ympäristö alusta loppuun konseptin perusteella Unreal Engine 5 -pelimoottorin sisällä, sekä luodaan oma 3D-malli ympäristöön. Projektin työvaiheet käydään läpi blokkauksesta viimeistellyn ympäristön jälkikäsittelyyn. Lopputuloksena oli still-kuvia valmiista ympäristöstä.
Lopuksi opinnäytetyössä pohditaan työn lopputuloksia ja arvioidaan työn onnistumista.