Sosiaalisen median vaikuttajien työhyvinvointi ja itsensä johtaminen
Brandt, Annina (2024)
Brandt, Annina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432929
Tiivistelmä
Sosiaalinen media tavoittaa miljardeja ihmisiä päivittäin. Kattavaa määrää erilaisia tutkimustuloksia sosiaalisessa mediassa vaikuttamisesta ei vielä tänä päivänä löydy. Tässä työssä tutkittiin, miten sosiaalisen median vaikuttajat johtavat työtään ja minkälaisia haasteita heillä on yrittäjinä alalla, joka on vielä verrattain uusi. Työssä tarkastellaan mitä sosiaalisen median vaikuttajatyö on, mitkä seikat vaikuttavat alalla toimijoiden työhyvinvointiin ja itsensä johtamiseen, mitä haasteita kriisiviestintään liittyy, sekä miten näitä taitoja voisi mahdollisesti kehittää.
Sosiaalisessa mediassa vaikuttaminen on yrittäjyyttä, mutta sitä on vaikea linkittää muihin ammatteihin. Koska henkilöbrändi on koko alan ydin, keskittyy silloin myös alaan liittyvät negatiiviset puolet ja kriisit nimenomaan yksilöön itseensä. Koska kriisejä ei voida ulkoistaa, henkilöityvät ne tahtomattaankin. Tällöin voi olla hankalaa olla ottamatta kommentteja tai kriisejä henkilökohtaisesti. Tämä on suuri jaksamiseen vaikuttava seikka.
Teoreettinen viitekehys rajautuu sosiaalisen median vaikuttajien työhyvinvointiin, itsensä johtamiseen, kriisiviestintään ja maineenhallintaan. Työ on laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin viittä eri sosiaalisen median vaikuttajaa. Haastattelut toteutettiin Teamshaastatteluina elokuun 2024 aikana.
Sosiaalisen median vaikuttajat kohtaavat työssään paljon ennakkoluuloja, osaksi alan sekä sen tekijöiden nuoruuden vuoksi. Työn julkisuus, yhteistyökumppaneiden sekä seuraajien vaatimukset, keskeytyksetön sisällön luominen, positiivisen julkisuuskuvan ylläpitäminen, sekä vihaposti ovat kaikki asioita, jotka suoraan vaikuttavat sosiaalisen median vaikuttajien työhyvinvointiin. Vaikuttajat hyötyisivät työssään vertaistuesta, sekä siitä että tietoisuus alan ympärillä kasvaisi.
Sosiaalisessa mediassa vaikuttaminen on yrittäjyyttä, mutta sitä on vaikea linkittää muihin ammatteihin. Koska henkilöbrändi on koko alan ydin, keskittyy silloin myös alaan liittyvät negatiiviset puolet ja kriisit nimenomaan yksilöön itseensä. Koska kriisejä ei voida ulkoistaa, henkilöityvät ne tahtomattaankin. Tällöin voi olla hankalaa olla ottamatta kommentteja tai kriisejä henkilökohtaisesti. Tämä on suuri jaksamiseen vaikuttava seikka.
Teoreettinen viitekehys rajautuu sosiaalisen median vaikuttajien työhyvinvointiin, itsensä johtamiseen, kriisiviestintään ja maineenhallintaan. Työ on laadullinen tutkimus, jossa haastateltiin viittä eri sosiaalisen median vaikuttajaa. Haastattelut toteutettiin Teamshaastatteluina elokuun 2024 aikana.
Sosiaalisen median vaikuttajat kohtaavat työssään paljon ennakkoluuloja, osaksi alan sekä sen tekijöiden nuoruuden vuoksi. Työn julkisuus, yhteistyökumppaneiden sekä seuraajien vaatimukset, keskeytyksetön sisällön luominen, positiivisen julkisuuskuvan ylläpitäminen, sekä vihaposti ovat kaikki asioita, jotka suoraan vaikuttavat sosiaalisen median vaikuttajien työhyvinvointiin. Vaikuttajat hyötyisivät työssään vertaistuesta, sekä siitä että tietoisuus alan ympärillä kasvaisi.