Palveluohjauksellinen näkökulma varhaiskasvatuksessa: koulutustilaisuus varhaiskasvatuksen henkilöstölle
Hindström, Sanna (2024)
Hindström, Sanna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120433043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120433043
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli lisätä varhaiskasvatuksen ammattilaisten tietoutta oman alueensa lapsiperheiden palveluista ja näin tuoda palveluohjauksellista näkökulmaa varhaiskasvatuksessa näkyväksi. Opinnäytetyön teoriapohjaa luodessa todettiin kehittämiskohde varhaiskasvatuksen palveluohjauksessa, jota lähdettiin
kehittämään.
Toimeksiantajana oli Iisalmen kaupungin varhaiskasvatuspalvelut. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä. Kehittämistyönä kehitettiin pilottina koulutustilaisuus Iisalmen kaupungin varhaiskasvatukseen päiväkodeissa työskenteleville. Koulutuksessa perehdyttiin palvelutarjontaan lapsiperheille. Koulutus toteutettiin etäkoulutuksena, joka tallennettiin myöhempää katselua varten. Koulutukseen luotiin Powerpoint-ohjelmalla koulutusmateriaali. Koulutuksen tallenne oli katsottavissa myös henkilöstön jäsenille, joilla ei ollut mahdollisuutta osallistua koulutukseen sen toteutusajankohtana. Koulutuksen jälkeen toteutettiin Webropol-kysely, jolla mitattiin, miten henkilöstö arvioi oman käsityksensä alueen lapsiperheiden palveluista muuttuneen. Lapsiperheiden palveluista koostettiin posteri, jonka tarkoitus on tukea koulutuksen tavoitteen saavuttamista.
Verkkokoulutukseen osallistui 12 henkilöä ja tallenne katsottiin 14.11.2024 mennessä kymmenen kertaa. Tulokset ja katsojaluvut analysoitiin 14.11.2024, mutta koulutus oli vuoden loppuun asti toimeksiantajalla katsottavissa Youtubessa yksityisessä linkissä. Koulutusmateriaali annettiin myös toimeksiantajalle hyödynnettäväksi. Webropol -kyselyyn vastasi viisi henkilöä. Kyselyyn vastanneista kaikki kokivat, että tietous lapsiperheiden palveluista auttaa omaa työtä kasvatusyhteistyössä huoltajien kanssa. Kaikki myös kokivat, että ammattilaisilla tulisi olla tietoa alueen lapsiperheiden palveluista. Vaikka kyselyyn vastasi vain viisi henkilöä, voidaan todeta, että koulutus oli hyödyllinen tai ainakin jatkotutkimus koulutuksen tarpeellisuudesta ja kehittämisestä olisi tarpeen.
kehittämään.
Toimeksiantajana oli Iisalmen kaupungin varhaiskasvatuspalvelut. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä. Kehittämistyönä kehitettiin pilottina koulutustilaisuus Iisalmen kaupungin varhaiskasvatukseen päiväkodeissa työskenteleville. Koulutuksessa perehdyttiin palvelutarjontaan lapsiperheille. Koulutus toteutettiin etäkoulutuksena, joka tallennettiin myöhempää katselua varten. Koulutukseen luotiin Powerpoint-ohjelmalla koulutusmateriaali. Koulutuksen tallenne oli katsottavissa myös henkilöstön jäsenille, joilla ei ollut mahdollisuutta osallistua koulutukseen sen toteutusajankohtana. Koulutuksen jälkeen toteutettiin Webropol-kysely, jolla mitattiin, miten henkilöstö arvioi oman käsityksensä alueen lapsiperheiden palveluista muuttuneen. Lapsiperheiden palveluista koostettiin posteri, jonka tarkoitus on tukea koulutuksen tavoitteen saavuttamista.
Verkkokoulutukseen osallistui 12 henkilöä ja tallenne katsottiin 14.11.2024 mennessä kymmenen kertaa. Tulokset ja katsojaluvut analysoitiin 14.11.2024, mutta koulutus oli vuoden loppuun asti toimeksiantajalla katsottavissa Youtubessa yksityisessä linkissä. Koulutusmateriaali annettiin myös toimeksiantajalle hyödynnettäväksi. Webropol -kyselyyn vastasi viisi henkilöä. Kyselyyn vastanneista kaikki kokivat, että tietous lapsiperheiden palveluista auttaa omaa työtä kasvatusyhteistyössä huoltajien kanssa. Kaikki myös kokivat, että ammattilaisilla tulisi olla tietoa alueen lapsiperheiden palveluista. Vaikka kyselyyn vastasi vain viisi henkilöä, voidaan todeta, että koulutus oli hyödyllinen tai ainakin jatkotutkimus koulutuksen tarpeellisuudesta ja kehittämisestä olisi tarpeen.