Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuorten digitaitojen kehittyminen työpajajakson aikana Omnian Nuorten työpajoilla : määrällinen tutkimus työpajanuorten digitaidoista

Salmi, Juho (2024)

 
Avaa tiedosto
Salmi_Juho.pdf (12.07Mt)
Lataukset: 


Salmi, Juho
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120433016
Tiivistelmä
Digitaidot ovat oleellinen osa tämän päivän ja tulevaisuuden kansalaistaitoja sekä työelämä- ja opiskelutaitoja, ja niitä tarvitaan yhteiskunnan digitalisaatiosta hyötymiseen sekä digitaalisen osallisuuden toteutumiseen. Tässä työssä tutkittiin Omnian Nuorten työpajoilla asiakkuudessa olevien nuorten digitaitojen tasoa, digitaitojen kehittymistä sekä digitaitojen mahdolliseen kehittymiseen vaikuttaneita tekijöitä työpajajakson aikana. Työn tavoitteena oli lisätä ymmärrystä ja tietoa työpajatoiminnan asiakaskunnan digitaidoista sekä työpajatoiminnan vaikutuksista digitaitojen kehittymisen osalta, jotta Omnian Nuorten työpajojen toimintaa pystytään tältä osin arvioimaan ja mahdollisesti kehittämään.

Työpajanuorten digitaitoihin liittyvä aineiston keruu suoritettiin keväällä 2024 kaksivaiheisena kyselytutkimuksena, jossa käytettiin tutkimusta varten tehtyjä kyselylomakkeita sekä Europassin digitaitotestiä. Näistä molemmat hyödynsivät EU:n DigComp-viitekehystä digitaitojen määrittelyssä. Tutkimuksen pääosin määrällisen aineiston analysoinnissa ja kuvauksessa tarkasteltiin ja vertailtiin digitaitoihin ja digitaitojen kehittymiseen liittyviä väittämiä sekä DigComp-viitekehyksen mukaisten digitaitojen osa-alueiden keskiarvoja. Tutkimuksen 1. vaiheeseen osallistui 42 nuorta, joista 23 osallistui tutkimuksen 2. vaiheeseen.

Tutkimukseen osallistuneiden nuorten digitaidot olivat keskiarvoisesti kohtuullisen hyvällä tasolla, mutta tuloksissa oli myös paljon hajontaa, mikä tukee aiempien tutkimusten havaintoja. Keskiarvoisesti 4 kuukauden mittaisen työpajajakson aikana nuorten digitaidot kehittyivät hieman, kun tarkastellaan digitaitoja kokonaisuutena. Nuoret arvioivat digitaitoja kehittäviksi toiminnoksi erityisesti Teams-sovelluksen käyttämisen työpajajakson aikana. Tulosten mukaan työpajatoiminta voi digitaitojen kehittämisen näkökulmasta olla sopiva ja vaikuttava palvelu, jossa taitojen kehittymistä voidaan tukea ja edistää tekemällä niihin liittyviä käytännön tehtäviä monipuolisesti ja säännöllisesti, taitoja opettamalla ja opiskelemalla sekä taitoja testaamalla.
 
Digital skills are an essential part of the competencies needed in working life, studies, and society today and in the future. These skills enable individuals to benefit from digitalization and participate digitally in society. This study was conducted at Omnia’s Youth Workshops located in Espoo, Finland, and examined the level of youths’ digital skills, the development of these skills during the workshop period, and the activities that possibly enhanced these skills. The aim of this study was to enhance the understanding and knowledge of the digital skills of the young people who are clients of Omnia’s Youth Workshops and the impact of workshop activities on the development of these skills. This information will be utilized in evaluating and developing the operations of Omnia’s Youth Workshops.

The research material was gathered in the spring of 2024 through a two-phased survey that utilized two structured forms and a digital skills test by Europass. All of these were crafted according to the EU’s Digital Competence Framework for Citizens (DigComp). The research material was mostly quantitative and was analysed primarily through the comparison of arithmetic means of different areas of digital skills according to the DigComp framework. In the first phase of the study, there were 42 participants, of whom 23 participated in the second phase.

The digital skills of the participants were, on average, at a moderately good level, but there was also significant polarization in the results, which supports the findings of previous studies. During the average 4-month-long workshop period, the digital skills of the participants developed slightly when the results were observed as a whole and on average. The young participants rated the use of the Teams application as the activity that most developed their digital skills during the workshop period. According to the results of this study, youth workshops can be a suitable and effective service and environment for young people to develop their digital skills by regularly and diversely practicing, learning, and testing these skills.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste